کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پمپئو مدعی امکان استفاده یکجانبه از فرایند ماشه علیه ایران شد

ایرنا , 4 تير 1399 ساعت 20:36

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد اگر قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل رای نیاورد، بر اساس اظهارات دولت پیشین، آمریکا این حق را دارد به طور یکجانبه از فرایند ماشه برای بازگرداندن تمام تحریم‌ها استفاده کند.


به گزارش ایصال نیوز، مایک پمپئو روز چهارشنبه این مطلب را در نشست خبری خود که برای ارائه گزارش وزارت خانه تحت امرش در موضوع به اصطلاح تروریسم در کشورهای دیگر مطرح کرد.

وی افزود: جمعه گذشته شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای را تصویب کرد که از ایران خواست تا اطلاعات و دسترسی لازم را برای بازرسان آژآنس فراهم کند.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: ایران مانع دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد و همکاری با این آژانس را برای تحقیق درباره فعالیت‌های احتمالی اعلام نشده نپذیرفت که سوالات جدی را نسبت به تلاش‌های ایران برانگیخت و اینکه چه چیزی وجود دارد که آنها مصرانه خواستار مخفی نگهداشتن آن هستند.

پمپئو اضافه کرد: نپذیرفتن ایران برای همکاری به طور کامل با برجام جدا است و نشان می‌دهد که ایران به تعهدات خود تحت پادمان پایبند نبوده است. اگر ایران به تعهدات خود نسبت به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبند نباشد، جامعه بین‌المللی باید آماده اتخاذ اقدام باشند.

وی با بیان اینکه «امروز برایان هوک نماینده ویژه (آمریکا در امور ایران)، اعضای شورای امنیت را درباره دیپلماسی ما برای جلوگیری از پایان یافتن ممنوعیت تسلیحاتی ایران در مهرماه امسال، توجیه می‌کند»، اظهار کرد: اگر اقدامی انجام نشود، در ۲۷ مهرماه، ایران قادر خواهد بود تا سیستم‌های پیشرفته تسلیحاتی خریداری کند و به فروشنده سلاح به تروریست‌ها و رژیم‌های خودکامه در سراسر جهان تبدیل شود.

وزیر خارجه آمریکا یادآور شد: این پذیرفتنی نیست. ایران از سال ۲۰۰۷ تا کنون تحت محدودیت تسلیحاتی قرار داشته است و ارزش بزرگ توافق ایران این بود که اجازه می داد محدودیت تسلیحاتی ایران بدون در نظر گرفتن رفتار این کشور پایان یابد.

پمپئو مدعی شد قطعنامه پیشنهادی آمریکا در شورای امنیت خواستار تمدید تسلیحاتی برای این کشور که « پیشتاز تروریست دولتی در جهان» نامید، است. اکنون تمرکز ما بر این است که با همکاری اعضای شورای امنیت، این قطعنامه به تصویب برسد.

وزیر خارجه ترامپ که این روزها به وزیر نفرت هم مشهور شده است، ادامه داد: حتی اگر این قطعنامه به تصویب نرسد، به جهان یادآور می‌شوم که مقامات دولت اوباما خیلی روشن گفتند که آمریکا توانایی آن را دارد که به طور یکجانبه با استفاده از مکانیسم ماشه تمام تحریم‌ها را بازگرداند.

پمپئو بخشی از اظهارات باراک اوباما را یادآور شد که «هر زمانی که آمریکا به این عقیده برسد که ایران تعهدات خود را انجام نداده است، هیچ دولت دیگری نمی تواند مانع توانایی ما در بازگرداندن تحریم‌های چندجانبه شود.»

وی همچنین این جمله از جان کری وزیر خارجه پیشین آمریکا را قرائت کرد که گفته بود« نگاه کنید، اگر ما خوشحال نباشیم، می‌توانیم به شورای امنیت برویم و ما به تنهایی می‌توانیم مجبور کنیم که به بازگرداندن تحریم‌ها رای بدهند.»

وزیر خارجه ترامپ ادامه داد: گزینه قانونی در شورای امنیت روشن است، ترجیج بزرگ ما تصویب قطعنامه تمدید ممنوعیت تسلیحاتی برای ایران است و ما مصمم هستیم که مطمئن شویم ممنوعیت تسلیحاتی ادامه خواهد یافت.

دونالد ترامپ در هجدهم اردیبهشت ۱۳۹۷ به طور رسمی اعلام کرد دیگر مشارکت‌کننده برجام نیست و دستور داد تمام تحریم‌های یکجانبه‌ای که به موجب این توافق بین‌المللی تعلیق شده بود، بازگردانده شوند.

اکنون تندروهای کاخ‌سفید در پی آن هستند تا با استفاده از ابزار تطمیع و تهدید، مانع از پایان یافتن محدودیت تسلیحاتی مندرج در پیوست ب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت شوند.

این محدودیت‌ها در ۲۷ مهرماه امسال به طور خودکار پایان می‌یابد. چین و روسیه پیش از این به طور رسمی و علنی اعلام کرده‌اند با این قطعنامه مخالفت خواهند کرد.

انتهای پیام/*


کد مطلب: 10434

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/news/10434/پمپئو-مدعی-امکان-استفاده-یکجانبه-فرایند-ماشه-علیه-ایران

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir