plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۹
کد مطلب : ۱۰۲۷۵

اعتراض شدید عراق و اتحادیه عرب به تجاوز هوایی ترکیه و نقض حاکمیت عراق

عراق، عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق را تجاوز به حاکمیت ملی و نقض آشکار قوانین و هنجارهای بین‌المللی و زیر پا گذاشتن اصول حسن همسایگی دانست. اتحادیه عرب در بیانیه ای رسمی، حمله ترکیه به شمال عراق را محکوم کرد.
اعتراض شدید عراق و اتحادیه عرب به تجاوز هوایی ترکیه و نقض حاکمیت عراق
به گزارش ایصال نیوز، فرماندهی عملیات مشترک ارتش عراق، طی بیانیه‌‌ای، اقدام ترکیه در نقض حریم هوایی عراق را محکوم کرد.

در این بیانیه که نسخه‌‌ای از آن در خبرگزاری رسمی عراق «واع»، منتشر شد، آمده است: جنگنده‌های ترکیه یکشنبه شب، اردوگاه آوارگان در نزدیکی مخمور و سنجار را هدف قرار دادند و این اقدام ترکیه نقض آشکار حاکمیت عراق به شمار می‌رود و این تجاوزها باید به دلیل اصل احترام و پایبندی به منافع مشترک دو کشور متوقف شود.

از سوی دیگر، ائتلاف پارنمانی الفتح عراق، در بیانیه‌ای اعلام کرد: "ما با شدیدترین عبارات، بمباران شهرستان سنجار توسط نیروهای ترکیه را محکوم می‌کنیم."

ائتلاف الفتح عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق را تجاوز به حاکمیت ملی و نقض آشکار قوانین و هنجارهای بین‌المللی و زیر پا گذاشتن اصول حسن همسایگی خواند و تأکید کرد: "وجود اردوگاه نیروهای ترکیه در داخل خاک عراق هیچ توجیه قانونی ندارد و لذا، بار دیگر خواسته‌مان مبنی بر خروج فوری این نیروها را مورد تأکید قرار می‌دهیم."

الفتح در ادامه از دولت و وزارت خارجه عراق خواست "شکایتی رسمی علیه تجاوزهای مکرر ترکیه در نزد سازمان ملل، شورای امنیت و سازمان همکاری اسلامی به ثبت برساند."

همچنین، «نصر الشمری»، سخنگوی جنبش نُجَباء در توئیتی عملیات نظامی اخیر ترکیه در عراق را محکوم کرد و نوشت: کسانی که مدعی آن هستند که تمامیت ارضی عراق خط قرمز است و خواستار حمایت از نیروهای اشغالگر و غیر مشروع هستند در قبال نقض هوایی و زمینی کشور از سوی ترکیه به صورت علنی، مانند مردگان سکوت کرده‌اند.

دبیر کل اتحادیه عرب با محکوم کردن عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق، این اقدام را تجاوز به حاکمت عراق قلمداد کرد. 

به گزارش خبرگزاری رسمی کشور عراق «واع»، دبیر کل اتحادیه عرب گفت عملیات نظامی ترکیه در خاک عراق تجاوز به خاک این کشور است که بدون هماهنگی با دولت این کشور انجام می‌شود.

احمد ابوالغیظ در ادامه گفت این اقدام ترکیه بیانگر این است که این کشور حقوق بین‌الملل و روابط خود با همسایگان عربی‌اش را ناچیز می‌شمارد.

وزارت دفاع ترکیه یکشنبه‌شب از آغاز یک عملیات هوایی با نام «پنجه عقاب»علیه مواضع شبه‌ نظامیان وابسته به حزب کارگران کرد ترکیه (پ‌ک‌ک) در شمال کشور عراق و بمباران 81 موضع آنان خبر داد.

انتهای پیام/*
۲
مرجع : العالم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما