plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۸
کد مطلب : ۱۰۰۷۳
در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا

روحانی: فعالیت بخش بهداشت و درمان در مبارزه با کرونا، بر گروه های آسیب پذیر متمرکز شده است

تداوم ارائه بسته های حمایتی به اقشار نیازمند تا پایان سال
رئیس جمهور پزشکان، پرستاران و کادر درمانی کشور را مدافعان پرنشاط میدان سلامت خواند و با تاکید بر اینکه کسب و کارها و اقتصاد کشور همزمان با روند مبارزه با ویروس کرونا، باید فعال باشند و راه دومی نداریم، اظهارداشت: سقف و خط قرمز ما در مبارزه با بیماری کرونا، توان کشور برای حفظ سلامت و امور درمانی است و اپیدمی باید همیشه زیر این خط قرمز و توان بخش سلامت کشور باشد.
روحانی: فعالیت بخش بهداشت و درمان در مبارزه با کرونا، بر گروه های آسیب پذیر متمرکز شده است
به گزارش ایصال نیوز از ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا، با بیان اینکه فعالیت بخش بهداشت و درمان در مبارزه با کرونا، بر گروه های آسیب پذیر متمرکز شده است، تاکید کرد: دوره اپیدمی کرونا طولانی خواهد بود و نمی دانیم پایان آن چه تاریخی است و در چنین فضایی باید دستورالعمل های بهداشتی با دقت مراعات شوند.

رئیس جمهور همچنین از تداوم ارائه بسته های حمایتی به اقشار نیازمند تا پایان سال خبر داد و گفت: تامین نیازمندی های بخش بهداشت و درمان برای مبارزه با کرونا، ارائه خدمات ضروری به جامعه، تامین کالاهای ضروری و اساسی و ارائه بسته های حمایتی به اقشار نیازمند، چهار وظیفه مهم دولت است که در روند انجام همه این وظایف، وضعیت به خوبی پیش می رود.

دکتر روحانی با اشاره به گزارش ارائه شده در این جلسه در زمینه آمادگی وزارت بهداشت و درمان برای مقابله با این بیماری در کشور گفت: بر اساس این گزارش یکهزار و 200 مرکز در سراسر کشور برای نمونه‌گیری و آزمایش از افراد آماده فعالیت هستند همچنین 17هزار و 500 خانه بهداشت نیز در سراسر کشور آماده ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم است که این افتخاری بزرگ برای کشور به شمار می‌رود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی و کارآزمایی‌های بالینی در این مدت در حال انجام بوده و بر اساس آمار، در چارچوب این فعالیتها تاکنون یکهزار و 99 بیمار مورد تحقیق قرار گرفته‌اند، اظهارداشت: خوشبختانه کادر درمانی کشور نه تنها در مقام عمل و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به بیماران فعال بوده بلکه در زمینه علمی تلاش‌های بسزایی را انجام  داده و این در حالیست که ایران در زمینه رتبه علمی در جهان مقام پانزدهم و در منطقه و جهان اسلام در رتبه اول قرار دارد.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه در حال حاضر دو دارویی که برای درمان کرونا موثر بوده در کشور شناسایی شده و در حال استفاده از آن هستند، گفت: از دیرباز به ویژه در سالهای اخیر جایگاه بخش بهداشت و درمان کشور در دنیا قابل توجه بوده است به گونه‌ای که روزگاری مردم در نوبت اعزام به اروپا و آمریکا برای معالجه بودند اما امروز بسیاری از افراد برای معالجه به ایران سفر کرده و حتی برخی عمل‌های جراحی مانند پیوند اعضا در ایران به بهترین شکل انجام می‌شود.

رئیس جمهور با اشاره به تلاش بخش بهداشت و درمان در مقابله با کرونا و تلاش‌های دستگاههای ذیربط برای تجهیز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی افزود: در حال حاضر یکهزار سی‌تی‌اسکن در مراکز درمانی کشور تجهیز شده و 40 سی‌تی‌اسکن جدید نیز برای بیمارستانها آماده شده است و این نشان از تلاش بخش بهداشت و درمان کشور و مدافعان پرنشاط میدان سلامت دارد.

دکتر روحانی تاکید کرد: اکنون باید به این نکته توجه کنند که این اپیدمی طولانی‌مدت خواهد بود و پایان مشخصی برای آن تا زمانی که بتوانیم به واکسن مورد تایید دسترسی پیدا کنیم، وجود ندارد و نباید در ذهن مردم اینطور تصور شود که با احتیاط و رعایت فاصله اجتماعی و دستورالعمل‌ها این مشکل تا 15 روز یا یک ماه دیگر حل می‌شود؛ این تصور باید به طور کامل از جامعه حذف شود.

رئیس جمهور ادامه داد: تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی باید برای مدتی طولانی از سوی همه مراعات شود و این اعم از شستن دست و استفاده از ماسک در همه مکان‌ها و برای مدت طولانی خواهد بود.

دکتر روحانی اظهار داشت: مردم باید در زمینه برگزاری اجتماعات مانند عروسی، عزا و تجمع‌های طایفه‌ای و قبیله‌ای تا مدت زیادی رعایت کرده و از برگزاری این مراسم‌ها خودداری کنند و این روند تا زمانی که بخش بهداشت و درمان کشور تایید کند، باید ادامه داشته باشد.

رئیس جمهور با اشاره به گزارش وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این جلسه مبنی بر افزایش شیوع و ابتلای بیماری در منطقه‌ای به خاطر برگزاری یک مراسم عروسی گفت: همه باید رعایت کنند چرا که افزایش شیوع بیماری در یک منطقه، خسارت‌های اقتصادی و فرهنگی به دنبال خواهد داشت.

دکتر روحانی افزود: مردم باید توجه داشته باشند آنچه برای آینده مدنظر قرار می‌دهند نباید محدود به یک هفته یا یک ماه باشد بلکه باید برای چند ماه و حداقل تا پایان سال مراقبت‌ها ادامه داشته باشد و این می‌بایست مبنای جامعه و فعالیت‌های اجتماعی باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ابعاد جدید این ویروس هر روز بیشتر مشخص می‌شود، گفت: زمانی این امید در جامعه بود که با رسیدن به فصل گرما این ویروس از بین خواهد رفت و یا شایع شده بود که این ویروس خود به خود ضعیف خواهد شد اما این ویروس با وجود گرما نیز از بین نرفت و از لحاظ علمی این مطالب به اثبات نرسید.

دکتر روحانی با بیان اینکه نباید به واسطه امید کاذبی که مبنای علمی ندارد و محققان آن را تایید نمی‌کنند برنامه‌ریزی و اقدام کنیم، گفت: این در حالی است که در جامعه چاره‌ای جز ادامه فعالیت کسب و کارها و تولید و انجام رفت و آمد مردم در حد نیاز جامعه و همزمان مبارزه با ویروس کرونا، نداریم.

رئیس جمهور افزود: اینکه ضدانقلاب اینطور تبلیغ می‌کنند که باید همه فعالیت‌ها تعطیل شده و برخی از رسانه‌های داخلی هم سخنان آنان را تکرار می‌کنند درست نیست؛ باید فعالیت‌های مردم که مرتبط با زندگی و کسب و کار آنها و مسائل فرهنگی مانند برگزاری نماز جماعت و عبادت و دعا در مساجد، با رعایت مسائل بهداشتی انجام شود.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: چند اصل را باید همگان رعایت کنند؛ اول نظافت شخصی و در راس آن شستن دست‌ها و دوم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و فیزیکی در جامعه است؛ در حال حاضر مثل گذشته چند خانواده نباید به طور همزمان دور هم جمع شوند و همه افراد برای حضور در جامعه و اجتماعات باید از ماسک استفاده کنند.

رئیس جمهور ادامه داد: تجمع و اجتماعاتی مانند عروسی، عزا و تجمعات مرسوم فامیلی و طایفه‌ای را باید کنار بگذاریم.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه برای انجام فعالیت‌های اجتماعی باید در وهله نخست از فضای مجازی استفاده کنیم و اولویت دوم فضای حقیقی باشد، گفت: همه بخش‌ها باید شرایط را برای دریافت خدمات از طریق این فضا برای مردم فراهم کنند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه بیشترین فعالیت بخش سلامت کشور امروز در فضای مجازی انجام می‌شود گفت: باید در سایر بخش‌ها نظیر بخش آموزش هم فعالیت‌ها در فضای مجازی تا حد ممکن انجام شود و بخش‌هایی که ضرورت دارد که حضوری باشد با رعایت پروتکل‌ها به انجام برسد.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه باید با اضطراب و شایعه‌پراکنی در جامعه مبارزه کنیم و بیخود مسائل را بزرگ جلوه ندهیم، گفت: توان کشور برای انجام امور درمانی به عنوان سقف فعالیت‌ها در کشور به شمار می‌رود که این شامل امکانات بیمارستانی اعم از دستگاه تشخیص، تخت‌های آی.سی.یو، دستگاه ونتیلاتور می‌شود.

رئیس جمهور افزود: این توان سلامت در جامعه است که باید اپیدمی همواره پایین‌تر از آن باشد یعنی اگر خدای ناکرده در کشور ما در شهری توان سلامت 100 و میزان اپیدمی 95 بود باید نگران باشیم اما اگر توان در منطقه‌ای 100 و بیمار 50 است نگرانی ندارد و باید تلاش خود را انجام دهیم.

دکتر روحانی اظهار داشت: نباید مردم را مضطرب و نگران کنیم و این در حالی است که مردم نیز باید دستورالعمل‌ها را مراعات کرده و تلاش کنیم که آنها دچار وسواس نشوند و در حدی معقول مسائل را در جامعه پیش ببریم.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت در این شرایط حساس وظایفی بر عهده دارد که به خوبی آنها را دنبال می‌کند، گفت: وظایف مهم دولت را می‌توان به چهار بخش تقسیم کرد؛ اول تامین آنچه برای بهداشت و درمان مورد نیاز است که خوشبختانه تمامی آنچه امروز برای بخش بهداشت و درمان نیاز داریم در داخل تولید شده و کمبودی در این راستا نداریم و فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی هم به خوبی دنبال می‌شود.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه دولت در این زمینه کوتاهی نکرده و انبارها و ذخایر، مملو از وسایل مورد نیاز برای بخش بهداشت و درمان است، گفت: دولت تمامی تلاش خود را برای ادامه روند فعالیت در مرزها و روابط با دیگر کشورها با رعایت پروتکل‌ها انجام داده است؛ کما اینکه آنچه دولت در رابطه با خود در زمینه تغییر ساعات کاری و رعایت پروتکل‌ها، آنچه لازم بوده انجام داده است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: وظیفه دوم دولت ارائه خدمات ضروری به مردم اعم از آب، برق، گاز و امنیت بوده است که در این راستا فعالیت در همه بخش‌ها با رعایت دستورالعمل‌ها انجام گرفته و در شرایط خوبی قرار داریم به گونه‌ای که روزانه یک خدمت جدید به مردم در کشور ارائه می‌شود و همانطور که اعلام شد تا پایان سال 9 سد بزرگ ملی در کشور افتتاح و 18 نیروگاه برق به بهره‌برداری خواهد رسید.

دکتر روحانی تامین کالاهای ضروری را سومین وظیفه دولت دانست، افزود: همه بخش‌ها در این زمینه تلاش کردند و شرایط امروز کشور در زمینه کالاهای اساسی از ماههای گذشته به مراتب بهتر است.

رئیس جمهور ادامه داد: مردم هیچ ‌گونه نگرانی نسبت به تامین کالاهای اساسی نباید داشته باشند چرا که تمام آنچه لازم بوده تامین کردیم و شرایط روز به روز بهتر می‌شود.

دکتر روحانی تامین بسته‌های حمایتی اعم از تسهیلات بانکی و ارائه بسته‌های معیشتی به مردم را از دیگر وظایف مهم دولت در این شرایط برشمرد و گفت: این روند حمایت‌ها تا زمانی که کرونا وجود داشته باشد ادامه خواهد داشت.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه وزارت بهداشت فعالیت‌های خود را وارد فاز سوم و تمرکز بر بخش‌های آسیب‌پذیر جامعه کرده است، اظهار داشت: همه افراد در جامعه در برابر این ویروس یکسان نیستند و عده‌ای بیماری‌های زمینه‌ای داشته و یا مسن هستند که باید نسبت به آنها مراقبت‌های بیشتری انجام شود و این توسط بخش بهداشت و درمان در حال انجام است و در حقیقت این کار مهم و اصولی فاز سوم غربالگری در کشور به شمار می‌رود.

دکتر روحانی با تاکید و تشریح مصوبات جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در جلسه امروز مصوب شد تا علاوه بر مناطق سفید از ابتدای تیر ماه در تمامی مناطق زرد نماز جمعه با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و توافق با ستاد اقامه نماز جمعه برگزار شود.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: همچنین در این جلسه مصوب شد مهدهای کودک، کلاس‌های قرآن و آموزشگاه‌ها مانند آموزشگاه زبان نیز از 24 خرداد با رعایت تمامی دستورالعمل‌ها فعالیت خود را آغاز کند.

دکتر روحانی افزود: همچنین بر اساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا تورهای مسافرتی داخلی هم از 24 خرداد می‌توانند فعالیت خود را شروع کنند اما در زمینه انجام تورهای خارجی باید بررسی‌های لازم انجام شده و چارچوب‌ها در این راستا مشخص شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه سینماها و کنسرت‌ها هم به شرط حضور 50 درصد ظرفیت سالن‌ها و رعایت کامل پروتکل‌ها می‌توانند از ابتدای تیر ماه فعالیت خود را آغاز کنند، گفت: مراسمات در فضای باز آرامستان‌ها هم می‌تواند با توافق بخش‌های ذیربط بر چگونگی برگزاری و چارچوب‌ها آغاز شود.

دکتر روحانی افزود: مسائل دیگری از جمله مرخصی‌ زندانیان در تیر ماه، اردوهای راهیان نور و برگزاری برخی اجتماعات هم در این جلسه مطرح شد که بنا شد بررسی‌های بیشتری درباره آنها انجام شده و در آینده تصمیمات لازم در خصوص آنها اتخاذ و به مردم اعلام شود.

متن سخنان دکتر روحانی به این شرح است:

 بسم الله الرحمن الرحیم

امروز در جلسه هم مباحث موردی مطرح و تصمیم‌گیری شد که در پایان موارد را عرض می‌کنم و هم نسبت به کلیت مسأله بحث‌های خوبی مطرح شد.

اولاً در زمینه آمادگی وزارت بهداشت و درمان گزارشی داده شد که 1200 مرکز در سراسر کشور آماده هستند برای همه افرادی که مایلند یا لازم است نمونه‌گیری انجام شود. این 1200 مرکز نمونه‌گیری‌ها را انجام می‌دهند و در آزمایشگاه‌ها آزمایش و نتیجه ابلاغ می‌شود که این یک شرایط و وسیله خوبی در کشور ما است و همچنین 17 هزار و 500 خانه بهداشت در سراسر کشور آماده ارائه خدمات بهداشتی هستند که این هم یک افتخار بزرگی برای کشور ما است.

از لحاظ علمی و تحقیقی آمار و ارقام بسیار خوبی را امروز در این جلسه شاهد بودیم. هم مقالات علمی که در این زمینه نوشته می‌شود و همچنین تلاش‌های کارآزمایی‌های بالینی که در کشور ما صورت می‌گیرد و 1099 بیمار در این زمینه مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته اند و گزارش های شان آماده شده است.

خوشبختانه مردم ما باید شاهد باشند که کادر درمانی ما نه تنها در مقام عمل تلاش بسیار خوبی انجام داده هم در زمینه علمی و تحقیقی، امروز در سطح دنیا در رتبه علمی در رتبه پانزدهم هستیم و در منطقه و جهان اسلام رتبه اول را دارا هستیم که این یکی از افتخارات ما است و باز در جلسه گفته شد با بررسی‌هایی که تاکنون انجام شده دو دارویی که در این بیماری تا حدی مؤثر است به دست آمده و استفاده می‌شود.

امیدواریم در سایر زمینه‌ها هم کارهای علمی و تحقیقاتی کشور ما ادامه پیدا کند، همیشه از دیرباز بخصوص در سال های اخیر، بخش بهداشت و درمان ما در سطح جهان مطرح بوده و جزو افتخارات ما بوده است.

همه می‌دانند که یک روزی مردم ایران در نوبت بودند که برای معالجه به اروپا یا به آمریکا بروند و امروز بسیاری از ایرانیان و غیرایرانیان در نوبت هستند که بیایند ایران و معالجه شوند. حتی برای عمل‌های جراحی پیچیده و مهم از قبیل پیوند اعضا به ایران می‌آیند و الحمدالله این افتخار همیشه نصیب بخش بهداشت و درمان ما بوده است.

در موضوع کووید 19 با همین تلاش و امکانات، فعالیت خودشان را انجام دادند و تجهیز بیمارستان‌ها.

اینکه هزار سی‌تی‌اسکن و آی‌سی‌یو الان آماده شده و در همین مدت 3، 4 ماه، 40 سی‌تی‌اسکن جدید آماده شده برای بیمارستان‌ها معلوم است در حین معالجه و تلاش، بیمارستان‌ها و تجهیز آنها حتی تخت‌های بیمارستانی را هم بالا می بریم و در اینجا باید تشکر کنم از بهداشت و درمان، کادر درمانی از این مدافعان پرنشاط میدان سلامت که همیشه افتخارآفرین برای ما بودند.

اما نکته مهم‌تری در این جلسه در رابطه با کووید 19 مورد بحث قرار گرفت  که مردم حتماً باید مطلع باشند و آن اینکه مردم به این نکته توجه کنند که این اپیدمی طولانی خواهد بود و یک پایان مشخص و روشنی امروز برای پایان این اپیدمی در اختیار نداریم.

تا زمانی که بتوانیم به یک واکسن مورد تأیید برسیم و همچنین این واکسن در دسترس ما قرار بگیرد، ممکن است مدتی طولانی پیش رو داشته باشیم و بنابر این در ذهن مردم این نباشد که امروز احتیاط می‌کنیم و ماسک می‌زنیم و دست‌هایمان را می‌شوییم و فاصله اجتماعی را رعایت می کنیم. ولی در 15 روز دیگر، یک ماه دیگر تمام می‌شود. این تصور در کشور ما باید در شرایط فعلی حذف شود. ما  به طور دقیق نمی دانیم که پایان بیماری، کی و چه زمانی است. بنابراین این دستورالعمل‌ها برای مدت طولانی باید مورد مراعات ما باشد.

یعنی شستن دست به عنوان دستور العمل، که گر چه مفید و یک کار بهداشتی و منطبق با توصیه‌های اسلام است. همچنین استفاده از ماسک در جایی که اجتماعات، جمعیت و اتوبوس است. همیشه باید مد نظر باشد و اجتماعاتی که مردم در کنار هم قرار می‌گیرند، مجالس عروسی، عزا، اجتماع بزرگ طایفه ای و دید و بازدیدها را باید برای مدتی کنار بگذاریم .

تا زمانی که بهداشت و درمان ما اعلام کند و بگوید دیگر این احتیاط‌ها نیاز نیست، بنابراین این موضوع بسیار مهم است و در همین جلسه وزیر بهداشت گزارش دادند در یک جا شاهد پیک این اپیدمی هستیم و منشأ‌ آن  یک عروسی بود. یعنی جامعه، جامعه بی‌مشکلی بوده و یک عروسی واقع شده و مشکل درست کرده است.

این مشکل هم برای مردم و هم برای کادر درمانی درست می‌شود. هم خسارت برای اقتصاد و فرهنگ کشور است، آن کسی که مریض می‌شود یک کاری او به دوش دارد و یک اقدامی باید انجام دهد این یک نکته مهم، خواهش می‌کنم مردم عزیز ما به این نکته توجه کنند، آنچه مد نظر قرار می‌دهند برای آینده، هفته نباشد، آینده یک ماه هم نباشد، حداقل آینده برای چند ماه باشد.

آقای دکتر ملک‌زاده در اینجا آینده را سال مطرح کردند، ولی تخفیف‌اش می‌دهیم و این را برای آینده چند ماه ، لااقل تا پایان سال باید مراقبت کنیم تا ببینیم چه می‌شود واقعاً این ویروس هرچه جلو می‌رویم ابعادش برای ما روشن‌تر می‌شود.

روزهای اولیه یک امید کاذبی در جامعه ایجاد شده بود. در اسفند ماه بودیم و هنوز کمی هوا سرد بود امید کاذبی درست شد که عید می‌شود بعد از عید هوا گرم می‌شود وقتی هوا گرم شد از ویروس خبری نیست. دیدیم این امید، امید درستی نبود و هوا هم گرم شد و گرمای هوا هم تأثیری روی این ویروس نداشت.

مثلاً مدتی شایع شد که این ویروس به تدریج خودش ضعیف می‌شود، یعنی ماه اول، ماه دوم نیست، ماه دوم ماه سوم نیست و به تدریج این ویروس مرتب ضعیف می‌شود. در حالی که دیدیم اینچنین نیست. از لحاظ علمی هیچ‌کس به ما نمی‌گوید که این ویروس ضعیف شده است.

پس این امید کاذب است ما بر مبنای امید کاذبی که مبنای علمی ندارد و محققین و متخصصین ما آن را تأیید نمی‌کنند نمی‌توانیم به آن تکیه کنیم این مسأله یک مبنای مهمی برای ما است و این بشود مبنای فعالیت‌ها و مبنای دولت و جامعه ما باید باشد.

ما در این شرایط چاره‌ای نداریم، یعنی هیچ راه دومی در کشور نداریم. باید کار کنیم باید کارخانه‌های ما فعال باشد. باید مغازه‌های ما باز باشد. رفت و آمد در جامعه در حدی که مورد نیاز و ضرورت جامعه است باید ادامه پیدا کند و در عین حال مقابله با این ویروس هم ادامه پیدا کند، این 2 باید با هم باشد.

نمی‌توانیم کار را تعطیل کنیم. اینکه ضدانقلاب در رسانه‌های بیگانه و در فضای مجازی مداوم تبلیغ می‌کند که باید همه کارها تعطیل شود و متأسفانه گاهی وقت‌ها بعضی از رسانه‌های داخلی ما هم وقتی مطلب ندارند حرف‌های شب قبل این رسانه‌های معاند را شب بعد تکرار می‌کنند، یک همچون شرایطی نیست.

همه باید کار و فعالیت کنیم و همه باید مراقبت کنیم. همه باید چارچوب و دستورالعمل را مورد مراعات قرار دهیم اینکه می‌بینیم مساجد باز شده و مردم هم به عبادت و دعا می‌روند و به خلوص‌شان، فاصله را هم رعایت می‌کنند. چه اشکالی دارد کار فرهنگی و عبادی‌مان را انجام دهیم اما آن فاصله‌گذاری‌ها و آن دستورالعمل‌ها را هم مورد مراعات قرار دهیم.

به نظر من دو، سه اصل است که همه باید توجه کنند یکی نظافت شخصی است، یعنی شستن دست‌ها در صدر این بهداشت فردی و نظافت شخصی است. دوم فاصله‌گذاری اجتماعی یا فیزیکی است. اگر با هم کار داریم با یک فاصله‌ای که به ما گفتند آن فاصله را باید مراعات کنیم و دیگر مثل سابق نیست که 4 خانواده همدیگر را ببینند همه بروند کنار و بغل دست هم و چسبیده بهم، باید این فاصله را مراعات کنند. در جایی وقتی چند نفر جمع می‌شویم، ماسک را باید به عنوان دستورالعمل قرار دهیم.

تجمع را فعلا کنار بگذاریم. تجمع مثل اجتماعاتی که برای عروسی و عزاداری داشتیم. تجمعاتی که فامیلی، قبیلگی مرسوم است اینها را برای مدتی کنار بگذاریم اگر این اصول را مراعات کنیم، کسب و کار و فعالیت را هم می‌توانیم انجام و ادامه دهیم و این ضرورت برای ماست. این نکته دوم.

نکته سوم اینکه ما در فعالیت اجتماعی حتی‌الامکان باید از فضای مجازی استفاده کنیم. فضای حقیقی باید اولویت دوم بشود و اولویت اول ما باید فضای مجازی باشد، فضای مجازی برای انجام کار اداری است و باید در اختیار مردم قرار دهیم که مراجعه نکنند و بتوانند از خانه خودشان خدمت را دریافت کنند، اگر خرید و فروش است و اگر اقدامات مهم‌تر اقتصادی است. حتی‌الامکان اینها را ببریم در فضای مجازی این کار را بکنیم.

خود بخش سلامت ما هم امروز بیشترین فعالیت‌اش را در فضای مجازی انجام می‌دهد و این فضای مجازی به بخش سلامت ما به خوبی کمک کند. با این فضای مجازی می‌توانید با متخصص و پزشک ما تماس بگیرید و می‌توانید نسخه بگیرید و می‌توانیم از داروخانه دارو را دریافت کنیم.

حتی‌الامکان باید در فضای مجازی برویم. حتی در آموزش، آموزش دبستان، دبیرستان و دانشگاه است. امسال کم کم به آخر سال می‌رسیم و امتحانات است. چند ماه بعد به آغاز سال می رسیم. بخشی از آموزش‌ها باید در فضای مجازی برود و بخشی‌ هم که ضروری است با مراعات پروتکل‌ها باید برود در فضای حقیقی انجام بگیرد.

نکته دیگری که بسیار مهم است اینکه باید با اضطراب مبارزه کنیم. شایعه درست نکنیم. بی‌خودی یک چیزی را بزرگ نکنیم. بله ممکن است در یک شهری، 20، 30  نفر دچار مشکل شوند و به بیمارستان بروند و بیایند، مردم عزیز، ما یک سقف داریم که آن سقف باید همیشه به عنوان خطر قرمز ما باشد.

آن سقف توان کشور برای امور درمانی است، تخت ما، آی‌سی‌یو، سی‌تی‌اسکن، آزمایشگاه ما و بالاتر پزشک و پرستار ما اینها همه مجموعه. این توان را شما در نظر بگیرید به عنوان توان سلامت در جامعه باید اپیدمی همیشه زیر این توان باشد. این توان باید 100 باشد اپیدمی باید 50 الی 80 باشد. نباید به 90 الی 95 و سر مرز برسد و نگرانی درست کند.

اینجا آن جای مهم است، اگر خدای ناکرده در کشور ما یک روزی در یک شهری، توان سلامت ما 100 بود و اپیدمی ما شد 95 ، آنجا جایی است که باید نگران شویم و بیاییم بگوییم که باید کار فوری انجام دهیم ولی اگر توان ما 100 است و بیمار ما 50 است اینجا نگرانی ندارد، کارمان را باید انجام دهیم تعداد بیمار 50 است و اینجا بیمارستانی داریم که 100 تختخواب دارد، 50 نفر بیمار داریم، 40 تا آی‌سی‌یو داریم 10 آی‌سی‌یو اشغال است نگرانی ندارد، طبق روال پیش می‌رویم.

بنابراین بهم ریختن جامعه، پیک دوم و سوم درست شد. کجا اشتباه کردیم کجا سرعت عمل ما زیاد بوده. البته هر قدمی برمی‌داریم باید احتیاط و محاسبه کنیم این حرف درست است اما نباید مردم را مضطرب و نگران کنیم.

مردم همیشه باید احتیاط بکنند اما مردم را وادار به وسواس نکنیم. یک عده از مردم ما دچار یک مشکل دیگر شدند. از صبح که پا می‌شود دچار وسواس است مداوم دستش را می‌شوید، مداوم این را ضد عفونی می‌کند. یک چارچوبی دارد. اگر در وسواس افتادیم آن هم باز یک مشکل دیگری است. یک حد معقول صحیح باید همیشه مد نظر ما باشد.

دولت وظایفی که در این شرایط حساس دارد به خوبی آن را دنبال خواهد کرد. خدمت مردم بزرگوار و عزیز کشورمان عرض می‌کنم. البته وظایف دولت را نمی‌شود شمرد خیلی زیاد است.اگر وظایف مهم دولت را 4 چیز در این شرایط بدانیم، یکی تأمین آنچه برای بهداشت و درمان جامعه مورد نیاز است، هر چه در این زمینه جزو وظایف دولت است باید تلاش کند.

خوشبختانه در این جلسه اعلام شد که همه نیازمندی‌هایمان در بحث ویروس کرونا در داخل تولید می‌شود هر چه نیاز داریم از جمله ونتیلاتور، تخت مجهز، سی‌تی‌اسکن، دارو، ماسک و هر چه نیاز داریم، خوشبختانه در داخل انجام می‌گیرد و تولید می‌شود و کار تحقیقاتی هم به خوبی دنبال می‌شود و انجام می‌شود.

یکی از وظایف دولت این است بخش بهداشت و درمان در این شرایط اولین وظیفه دولت است، دولت کوتاهی نکرده، دولت انبارها و ذخایر را به اندازه کافی نگه داشته ذخایر ما از وسایل مورد نیاز پر است.

دولت همه تلاش لازم را در این زمینه برای اینکه پروتکل‌ها را مراعات کند، در مرزها، با خارج، با کشورهای دیگر با داخل همه را و هر چه لازم بوده نسبت به خودش مد نظر قرار داده است.

اگر به ما گفتند که ساعات اداری باید کم شود،‌ اگر به ما گفتند صرف ناهار در ادارات فعلاً باید متوقف شود ما عمل کردیم. ساعت اداری را 7.30 تا14.30 گذاشتیم و ناهار را حذف کردیم به همین دلیلی که به ما گفته شده هم خودمان مراعات کردیم و هم امکانات را آماده کردیم این وظیفه اول و مهم دولت.

وظیفه دوم دولت، ارائه خدمات ضروری جامعه است، خدا را شکر می‌کنیم در این حدود 3.5  ماه که کم کم به 4 ماه خواهیم رسید خدمات ضروری ما متوقف نشده است.

الحمدالله یک روز قطعی برق و آب و گاز نداشتیم. خدمات ضروری به طور منظم و بدون وقفه که جزو وظایف ضروری است یک روز تعطیل نشده است. اینکه شما بگویید همه سربازان و نیروهای مسلح گفتند که کووید 19 است و ما رفتیم مرخصی در قرنطینه ان‌شاء الله دو ماه دیگر خدمت می‌رسیم، نه. همه سر کار بودند، تمام ساعات دستورالعمل‌ها را مراعات کردند. دوم خدمات ضروری است که الحمدالله انجام می‌دهیم.

شرایط ما هم شرایط خوبی است. یعنی هر روز یک سدی افتتاح می‌شود، یک نیروگاه برقی افتتاح می‌شود. پنج‌شنبه خدمت مردم گفتم امسال یعنی در سال 99 ما 9 سد بزرگ ملی افتتاح خواهیم کرد. 3 تا افتتاح کردیم 6 تا آخر سال و 18 نیروگاه برق امسال افتتاح خواهیم کرد. پس شرایط ما، شرایط خوبی است طبق روال و بهتر از روال سال‌های گذشته داریم پیش می‌رویم.

سوم کالاهای ضروری است. ما کالاهای ضروری را تأمین کردیم و تا آخر سال تأمین می‌کنیم. شاید ده‌ها جلسه گذاشتیم. در اینجا تشکر می‌کنم از بانک مرکزی، وزارت صمت، وزارت خارجه، همه تلاش کردند. امروز شرایط خوبی داریم. حتماً شرایط امروز ما در کالاهای اساسی از اردیبهشت بهتر است. اردیبهشت از فروردین بهتر بود. به طور مرتب،‌شرایط ما، شرایط بهتری می‌شود.

مردم هیچ نگرانی برای کالاهای اساسی کشور نداشته باشند. همه آنچه را لازم بوده تأمین کردیم و الحمدالله در هفته‌های اخیر هم قدم‌های بسیار بهتر و خوبی برداشته شده که شرایط ما شرایط مطمئن‌تر شده است.  چهارمین وظیفه دولت ، بسته‌های حمایتی است یک عده مردم هستند گرفتارند در شرایط بسیار سخت هستند، بسته‌های حمایتی و کمک را چه تسهیلات بانکی بوده، چه صندوق بیکاری، چه بسته‌های معیشتی بوده که ماهانه می‌بایست پرداخت می‌کردیم هر کاری لازم بوده حمایت‌مان را انجام دادیم.

خدمت مردم عزیز عرض می‌کنم این فعالیت حمایتی ما ادامه خواهد یافت، تا پایان سال و تا هر وقتی که کووید 19 روبروی ما است ما هم رویرویش ایستاده ایم و این حمایت‌ها را ان‌شاء الله انجام می‌دهیم به حول و قوه الهی.

امروز در جلسه ما یک نکته‌ای وزارت بهداشت و درمان اعلام کرد که به نظرم مهم بود و آن این بود که فعالیت بهداشت و درمان از این هفته در فاز سوم رفته و خودش را متمرکز کرده نسبت به گروه‌های آسیب‌پذیر در جامعه ما.

در جامعه ما در برابر کووید 19 همه تقریبا یکسان نیستند. یکی ممکن است جوان است و بیماری زمینه‌ای ندارد بدن سالمی دارد به قول آقای ملک‌زاده چاق هم نیست به قول ایشان می‌گفت چاقی جزو مواردی است که این بیماری را مستعد و خطرناک می‌کند و وقتی اینها نیست، الحمدالله راحت‌تر می‌تواند مقابله کند، لااقل این دو گروه ، دو گروهی هستند که باید بیشتر مراقب باشیم اگر می‌گوییم این فرد بیماری را منتقل نکند، عمدتاً حواس ما به این گروه هدف است می‌خواهیم این بیماری به آن فرد مسن و به آن کسی که بیماری زمینه ای دارد، نرسد. چون آنجا خطرناک می‌رسد.

 ولی اگر به آنجا نرسید یک جوری می‌شود سرپایی و بستری درمان کرد و برای ما خطرناک نیست. پس چون این دو گروه برای ما بسیار اهمیت دارند، بهداشت و درمان در این فاز سوم خودش را در این گروه سوم متمرکز می کند.

یعنی این دسته‌ای که یا مسن هستند یا بیماری زمینه‌ای دارند را مورد بررسی و تست قرار می‌دهد، مراقبت می‌کند و این به نظر من کار بسیار مهم و اصلی است که در هر مرحله‌ای وزارت بهداشت و درمان قدم‌های خوبی برداشته غربالگری اول انجام داده و غربالگری دوم را شروع کرده و این هم در واقع غربالگری سوم و فاز سوم است که انجام می‌دهد که متشکریم، این کار بسیار ارزشمندی است که ان‌شاء الله انجام می‌گیرد.

امروز در جلسه‌مان چند تصمیم گرفتیم و چند تصمیم هم ماند برای هفته آینده به تصمیم نرسیدیم. آنچه که به تصمیم رسیدیم که ان‌شاء الله دوستان عزیز ما در وزارت بهداشت و درمان و وزارت کشور دنبال خواهند کرد اینکه ما اول تیرماه بتوانیم در تمام مناطق زرد، حالا مناطق سفید که نمازجمعه برپا بود و در همه مناطق مناطق زرد هم نماز جمعه ان‌شاء الله برپا و تشکیل شود که برای مردم ما مهم است.

ان‌شاء الله همه اقداماتش انجام بگیرد . اگر همه پروتکل‌ها را با عزیزان در ستاد نماز جمعه به توافق رسیدید از نظر ما مصوب است که از اول تیرماه در مناطق زرد هم بتوانند نماز جمعه را اقامه کنند.

بحث مهد کودک بود که اینجا تصویب شد با مقرراتی که هست ان‌شاء الله از هفته آینده یعنی از 24 خرداد بتواند فعالیت خودش را شروع کند.

کلاس‌های قرآن بود که آن هم از 24 خرداد بتوانند فعالیت خودشان را آغاز کنند. البته به همه اینها پروتکل‌های لازم ابلاغ می‌شود و باید مراعات کنند.

آموزشگاه‌هایی است. آموزشگاه زبان و بقیه آموزشگاه‌ها آنها هم از 24 خرداد می‌توانند فعالیت خودشان را آزاد کنند.

تورهای مسافرتی هم از 24 خرداد می‌توانند فعالیت‌های خودشان را آغاز کنند اما نسبت به تورهای خارجی بنا شد که در جلسه بحث شود، با حضور وزارت بهداشت، گردشگری، وزارت خارجه، دوستان تلاش کنند یک چارچوبی مصوب شود، تاریخش را هم آن زمان تعیین می‌کنیم . بنابراین این باقی ماند برای آینده.

سینماها و کنسرت‌ها به دو شرط، به شرط اینکه ظرفیت را 50 درصد در نظر بگیرند و 50 درصد ظرفیت سالن‌هایشان خالی باشد و همچنین پروتکل‌ها را به طور کامل مراعات کنند از اول تیرماه شروع شود.

در آرامستان‌ها یکسری مراسم‌هایی دارند، آن هم باید بحث و بررسی شود چارچوب‌ها را مد نظر قرار دهند. آنها هم اگر درمورد چارچوب‌ها به توافق رسیدند از اول تیرماه آنها هم می‌توانند فعالیت خودشان را آغاز کنند، برخی از موارد هم بود که در جلسه بحث شد بنا شد بررسی بیشتر شود.

راجع به مرخصی زندانی‌ها در تیرماه بنا شد بررسی بیشتری انجام شود و آنجا وقتی مصوب شد در جلسه بعد بیاید. راجع به راهیان نور بررسی شود و در جلسه بعد مطرح شود و همچنین برخی اجتماعات مذهبی که مورد بحث این جلسه بود، بنا شد آنها هم بررسی بیشتری انجام گیرد، ان‌شاء الله در جلسه بعد که شنبه آینده خواهد بود، ادامه می‌دهیم. ان‌شاء الله.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

انتهای پیام/*
۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما