plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۴:۵۲
کد مطلب : ۱۰۰۵۱

ترام‍پ بابت آزادی «مایکل وایت» از ایران تشکر کرد

وزیر خارجه آمریکا این اقدام ایران را سازنده دانست
رئیس‌جمهور آمریکا بامداد جمعه از ایران بابت آزادی یکی از شهروندان کشورش تشکر کرد. همزمان وزیر امورخارجه آمریکا اقدام ایران در آزادی مایکل وایت را سازنده دانست و بیل ریچاردسون فرماندار سابق آمریکایی نیز در بیانیه‌ای مدعی شد برای آزادی وایت، با مقام‌های ایران دیدار کرده است.
ترام‍پ بابت آزادی «مایکل وایت» از ایران تشکر کرد
به گزارش ایصال نیوز، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بامداد جمعه (به وقت تهران) بابت آزادی «مایکل وایت»، از ایران تشکر کرد. وایت یکی از شهروندان آمریکا است که حدود ۲ سال پیش در شهر مشهد بازداشت شده بود.

ایران روز پنجشنبه مایکل وایت را در ازای آزادی دکتر «مجید طاهری» آزاد کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا که در کشورش به دلیل ناکامی در آوردن ایران پای میز مذاکره پس از خروج از برجام مورد انتقاد محافل سیاسی و کارشناسی قرار گرفته مدعی شده که این مبادله زندانی نشان می‌دهد توافق با ایران امکان‌پذیر است.

رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتر نوشت: «همین الان تماس تلفنی با گروگان آمریکایی مایکل وایت را قطع کردم. او بعد از آزادی از ایران اکنون در زوریخ است. اندکی دیگر سوار یک هواپیمای آمریکایی می‌شود و به خانه می‌‌آید... به ایالات متحده!»

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه نوشت: «ما الان بیش از ۴۰ نفر از گروگان‌ها و زندانیان را بعد از به قدرت رسیدن من به خانه برگردانده‌ایم. ممنونم ایران. این نشان می‌دهد توافق ممکن است.»

از سوی دیگر به گزارش فارس، همزمان، یک فرماندار سابق آمریکایی در بیانیه‌ای مدعی شده برای آزادی مایکل وایت از ایران با مقام‌های بلندپایه ایران دیدار کرده است.

«بیل ریچاردسون» که بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ فرماندار ایالت نیومکزیکو بوده در توئیتر مدعی شده در جریان مذاکرات برای آزادی «مایکل وایت» از ایران «به طور منظم» با مقام‌های ارشد ایران دیدار کرده است. او همراه با این پیام، پیوند مربوط به بیانیه‌ای از «مرکز ریچاردسون» که در آن توضیحات کامل‌تری درباره این دیدارها ارائه شده قرار داده است.

مرکز ریچاردسون در این بیانیه خاطرنشان کرده است: «در جریان این مذاکرات، آقای فرماندار ریچاردسون به طور منظم با مقام‌های بلندپایه ایران از جمله وزیر خارجه محمد جواد ظریف و سفیر ایران در سازمان ملل، مجید تخت روانچی دیدار می‌کرد.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «این مذاکرات با توجه به بالا بودن تنش‌ها میان ایران و آمریکا و تبادل خشونت میان آنها طی ماه‌های اخیر پیچیده بودند.»

در همین ارتباط، مایک پمپئو روز پنج‌شنبه پس از آزادی مایکل وایت از زندان ایران که به دلایل امنیتی و داشتن شاکی خصوصی متهم شده بود، در بیانیه‌ای اظهار کرد: ما یکی دیگر از آمریکایی‌ها را به خانه آوردیم.

وی با این ادعا که «مایکل وایت، بازنشسته نیروی دریایی آمریکا که به صورت اشتباه در ایران به مدت حدود 2 سال بازداشت شده بود، آزاد شده است»، افزود: اکنون او در راه بازگشت به آمریکا است، جایی که انتظار می‌رود به خانواده‌اش بپیوندد.

پمپئو ادامه داد: در حالیکه ما از اقدام سازنده ایران در این زمینه خرسندیم، کارهای زیاد دیگری باقی است. ایالات متحده تا آوردن همه آمریکایی‌های بازداشت شده در ایران و سراسر جهان به خانه‌ای که دوستش دارند، آرام نخواهد گرفت.

وزیر خارجه آمریکا از برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران سپاسگزاری کرد که برای آزادی وایت با ایرانی‌ها مذاکره کرده است و گفت: من از دولت سوئیس و فعالیت دیپلمات‌هایمان در تسهیل این موفقیت دیپلماتیک قدردانی می‌کنم.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه پیش از این با اعلام خبر آزادی آقای مایکل ری وایت گفته بود: با جلب رضایت مادی و معنوی شاکیان خصوصی توسط آقای وایت، نامبرده در مورد سایر جرایم خود مشمول رافت اسلامی شده و با توجه به گذراندن بخشی از دوره محکومیت خود، و با در نظر داشت ملاحظات حقوق بشری، امروز پنج‌شنبه ۱۵ خرداد با حکم قاضی پرونده آزاد و از کشور خارج شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ادامه داد: همزمان با آزادی وایت، دکتر مجید طاهری که به دلایل واهی در آمریکا زندانی شده بود، حکم آزادی خود را از دادگاه دریافت کرد و از زندان آزاد شد.

انتهای پیام/*
۲
مرجع : العالم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما