plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۹
کد مطلب : ۵۲۳۹
استاد دانشگاه علامه طباطبایی مطرح کرد

انباشتگی مشکلات اقتصادی با تغییر مدیران بانکی حل نمی‌شود

قرار نیست در اقتصاد به تعادل برسیم
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی انباشته شده از 40 سال گذشته را نه یک نفر مسئول بوده و یک نفر هم به تنهایی نمی تواند آن را حل کند، گفت: بنابراین تغییر مدیران بانکی نمی تواند مشکلات ساختار اقتصادی را بهبود بخشد. ابتدا باید اصلاح ساختاری انجام گیرد.
انباشتگی مشکلات اقتصادی با تغییر مدیران بانکی حل نمی‌شود
به گزارش ایصال نیوز، محمد قلی یوسفی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با خبرآنلاین تاکید کرد: قرار نیست در اقتصاد به تعادل برسیم زیرا تعادل در اقتصاد بی معنی است و باید در یک فرایند کشورها توسعه پیدا کنند. وی ادامه داد: مدیران بانکی که بر سر کار می آیند از همین ساختار بیرون آمده اند و از کره دیگر که نیامده اند بنابراین ابتدا باید ساختار موجود را اصلاح کنیم.
یوسفی افزود: بایدکاری کنیم تا قوانین اصلاح شود و همه خود را تابع قانون بدانند در غیر این صورت از تغییر افراد نباید انتظار معجزه داشته باشیم.
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در جایی که قانون حاکم باشد، افراد سالم تر و کارامد تر تصمیمات بهتری می گیرند، البته اینها مستلزم این است که اگر کشوری می خواهد توسعه پیدا کند باید قوانین را شفاف اصلاح کند تا براساس قوانین به سمت توسعه برود و گرنه با تغییر افراد نه مشکل حل شود، و نه کمکی می کند.
وی با تاکید بر اینکه مشکل اقتصاد ایران با تغییر یک فرد کنترل نمی شود، ادامه داد:ارز نیز همین وضعیت را دارد. البته ساختار اقتصادی ایران در 40 سال گدشته به گونه ای رقم خورده که انتطار این مشکلات می رفت. یوسفی افزود: در این سال ها اقدامات جدی در جهت سرمایه گذاری خارجی و تولید انجام نشده، حجم دولت کاهش نداشته و شفافیت نیز محقق نشده است. همچنین کسری بودجه دولت افزایش داشته و دولت نتوانسته خودش را کوچک و چابک کند. از سوی دیگر آزادسازی قیمت ها نیز انجام نشده است.
این اقتصاددان تاکید کرد: زمانی که اقتصادی با انواع بیماری ها مواجه باشد با تغییر افراد نه تنها مشکلات آن کاهش پیدا نمی کند، بلکه در طول سال های مختلف به صورت تجمعی انباشته شده و حل مشکلات دشوارتر خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه یک فرد نمی تواند سیاستی را دنبال کند تا اقتصاد را تغییر دهد، گفت: اقتصاد به صورت دستوری اداره نمی شود تا با دستورات افراد تغییر کند بلکه اقتصاد براساس شرایطی است که جامعه تصمیم می گیرد.
یوسفی افزود: جامعه ایران معطوف به شرکت های دولتی است و به همین دلیل اقتصاد، بازار و بانک ها همگی دولتی هستند بنابراین اگر تغییر مدیران بانکی به صورت دستوری انجام شود نمی توان انتظار عملکرد مطلوب داشته باشیم. انباشتگی مشکلات اقتصادی با تغییر مدیران بانکی حل نمی شود. 
محمد قلی یوسفی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: قرار نیست در اقتصاد به تعادل برسیم زیرا تعادل در اقتصاد بی معنی است و باید در یک فرایند کشورها توسعه پیدا کنند.وی ادامه داد: مدیران بانکی که بر سر کار می آیند از همین ساختار بیرون آمده اند و از کره دیگر که نیامده اند بنابراین ابتدا باید ساختار موجود را اصلاح کنیم.
یوسفی افزود: بایدکاری کنیم تا قوانین اصلاح شود و همه خود را تابع قانون بدانند در غیر این صورت از تغییر افراد نباید انتظار معجزه داشته باشیم.
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در جایی که قانون حاکم باشد افراد سالم تر و کارامد تر تصمیمات بهتری می گیرند، البته اینها مستلزم این است که اگر کشوری می خواهد توسعه پیدا کند باید قوانین را شفاف اصلاح کند تا براساس قوانین به سمت توسعه برود و گرنه با تغییر افراد نه مشکل حل شود، و نه کمکی می کند.
وی با تاکید بر اینکه مشکل اقتصاد ایران با تغییر یک فرد کنترل نمی شود، ادامه داد:ارز نیز همین وضعیت را دارد. البته ساختار اقتصادی ایران در 40 سال گدشته به گونه ای رقم خورده که انتطار این مشکلات می رفت.
یوسفی افزود: در این سال ها اقدامات جدی در جهت سرمایه گذاری خارجی و تولید انجام نشده، حجم دولت کاهش نداشته و شفافیت نیز محقق نشده است. همچنین کسری بودجه دولت افزایش داشته و دولت نتوانسته خودش را کوچک و چابک کند. از سوی دیگر آزادسازی قیمت ها نیز انجام نشده است. این اقتصاددان تاکید کرد: زمانی که اقتصادی با انواع بیماری ها مواجه باشد با تغییر افراد نه تنها مشکلات آن کاهش پیدا نمی کند، بلکه در طول سال های مختلف به صورت تجمعی انباشته شده و حل مشکلات دشوارتر خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه یک فرد نمی تواند سیاستی را دنبال کند تا اقتصاد را تغییر دهد، گفت: اقتصاد به صورت دستوری اداره نمی شود تا با دستوراتِ افراد تغییر کند بلکه اقتصاد براساس شرایطی است که جامعه تصمیم می گیرد.
یوسفی در پایان افزود: جامعه ایران معطوف به شرکت های دولتی است و به همین دلیل اقتصاد، بازار و بانک ها همگی دولتی هستند بنابراین اگر تغییر مدیران بانکی به صورت دستوری انجام شود نمی توان انتظار عملکرد مطلوب داشته باشیم.
انتهای پیام/*
۳
مرجع : خبرانلاین
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما