plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۶
کد مطلب : ۴۲۲۴

مهم‌ترین علل بروز «تنبلی کبد» در ایران و جهان چیست

پزشکان اغلب از روی علائم بیمار و آزمایش از وجود این بیماری مطلع می شوند و گاهی نیز به اسکن و نمونه برداری از کبد روی می آورند. سیروز کبدی ( التهاب شدید کبد یا Alcoholic liver )، یک بیماری کبدی است که عموما با مصرف بیش از حد الکل، برخی از داروها و .. بروز پیدا می کند به نحوی که در کار کبد اختلال ایجاد کرده و کبد دیگر نمی تواند از عهده وظیفه خود، یعنی دفع ضایعات از خون، برآید .
مهم‌ترین علل بروز «تنبلی کبد» در ایران و جهان چیست
به گزارش ایصال نیوز،  دکتر سید موید علویان در گفت و گویی، با اشاره به علل بروز سیروز کبدی یا تنبلی کبد، گفت: عوامل متعددی در بروز سیروز کبدی نقش دارند. یکی از علل مهم بروز این بیماری، ابتلا به هپاتیت ویروسی نوع B و C است. همچنین در کشورهایی که مصرف الکل در آنها رواج دارد، یکی از علل بروز تنبلی کبد، مصرف الکل است.
وی افزود: برخی بیماری‌ها نظیر دیابت قندی نیز می‌توانند موجب بروز سیروز کبدی شوند. همچنین مصرف برخی داروها و برخی سموم آفات نباتی از علل بروز بیماری تنبلی کبد شناخته شده‌اند. برخی بیماری‌های مادرزادی کبدی و همچنین اختلالات ایمنی نظیر هپاتیت خود ایمنی نیز می‌توانند عامل بروز این بیماری باشند.
علویان ادامه داد: باید توجه کرد که بیشترین علت بروز بیماری سیروز کبدی در اروپا مصرف بیش از حد و طولانی مدت الکل است. در ایران و منطقه خاورمیانه اما بیشترین علت ابتلاء به این بیماری ابتلا به هپاتیت مزمن B است. باید توجه کرد که از هر ۱۰۰ نفر بیمار مبتلا به هپاتیت B از نوع حاد، دو تا چهار نفر به هپاتیت مزمن مبتلا می‌شوند و در صورت عدم درمان و پیشرفت بیماری‌شان ممکن است بیماری آنها به سیروز کبدی تبدیل شود.
وی تاکید کرد: بعد از هپاتیت B، ابتلا به هپاتیت مزمن C شایع‌ترین علت بروز سیروز کبدی به شمار می‌آید.
گفتنی است، پزشکان معتقدند، کبدهایی که به نارسایی مبتلا هستند قادر به ذخیره سازی گلیکوژن، کربوهیدرات مولد انرژی کوتاه مدت، نبوده و در چنین حالتی چون بدن از بافت عضلانی خود برای تولید انرژی در زمان بین دو وعده غذایی استفاده می کند، عضله ها تحلیل می روند و ضعیف می شوند. بنابراین بیمار باید پروتئین و انرژی بیشتری را از طریق رژیم غذایی دریافت کند. خوردن تنقلات سالم بین وعده های غذایی میزان کالری و پروتئین دریافتی را افزایش می دهد. همچنین صرف سه یا چهار وعده کوچک غذایی، به جای یک یا دو وعده حجیم، مفید است.
انتهای پیام/*
۳
مرجع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما