کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

امسال، سال درهم شکستن کرونا و استکبارِ امثال ترامپ است

احمد امینی*

2 فروردين 1399 ساعت 22:05

یک بیماری ویروسی مانند ویروس سرماخوردگی، اما جهش یافته و دارای سرعت انتقال بالا توانست در مدت کوتاهی ضعف ساختارهای نظام های جهانی را بر ملا کند و بسیاری از قوانین غیر قابل تغییر را فرو ریزد. اکنون جهان در انتظار شکستن زنجیره کروناست، ولی پیش از آن باید خوی استکباری در جهان شکسته شود!


ویروس کرونا که ابتدا یک پزشک چینی آنرا شناسایی کرد و نسبت به خطرات کشنده آن هشدار داد، در مدت سه ماه توانست جهان را به لرزه درآورد و تمام ساختارهای جهان را به چالش بکِشد.

ویروس جدید کووید19 که دولت چین رسماً وجود آن را در دسامبر2019 در شهر «ووهان» در استان هوبی اعلام کرد، چند هفته پیشتر از آن، توسط «دکتر لی» پزشک چینی که اکنون توسط مردم چین «قهرمان ملی» لقب گرفته و این روزها سرانجام پلیس چین را وادار به عذرخواهی رسمی کرده است، شناسایی شده بود.

اما افسوس که پنهان کاری و بهانه حفظ منافع اقتصادی و یا حداقل سهل انگاری چین باعث شد این پزشک قهرمان توبیخ شود و در مدت کوتاهی بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را فدا کند تا فریادش هرچند با تأخیر شنیده شود و افسوس که این تأخیر چه خسارت هایی که به جهان بشریت وارد کرد!

اکنون بعد از سه ماه، کووید 19، نظام مدیریتی سلامت جهان را به چالش کشیده است و با نفوذ به بیش از 178 کشور جهان، تا روز شنبه 2 فروردین 99 بر اساس آمارهای رسمی جهانی بیش از 299 هزار تن را مبتلا کرده است و شمار تلفات این ویروس نیز به 12 هزار تن رسیده است.

چین که با حدود 81 هزار مبتلا و سه هزار و 400 کشته و میلیاردها دلار خسارت اقتصادی در مدت دو ماه در صدر اخبار جهان قرار گرفت، موفق به مهار این ویروس شده است. اکنون اما این اروپا و آمریکاست که مورد حمله مرگبار این ویروس قرار گرفته است، البته جای جای آسیا نیز با کووید-19 به سختی در حال مبارزه است.

خبرها از افزایش سرعت ابتلا مردم اروپا، آمریکا و آسیا به این ویروس حکایت دارد. شمار قربانیان در جهان در مدت کوتاهی سه برابر شمار قربانیان چین شد. ایتالیا، اسپانیا و آلمان بشدت در دام این ویروس گرفتار شدند و آمریکا هم که خود را تافته جدا بافته از این این بیماری می دانست به سرعت گرفتار این گرداب شد. بازارهای بورس و نفت جهان همراه با ادعاهای اتو کشیده و ساختارهای بزک کرده به ناگاه و با سرعت فرو ریخت.

دونالد ترامپ که تا هفته پیش مغرورانه وجود کرونا در آمریکا را به سخره می گرفت، اکنون در تلاش است تا سایه انتشار کرونا را از داخل کاخ سفید و از میان نظامیان ارتش کشورش دور کند و البته متأسفانه کمی دیر شده است!

در آسیا، کشورهای اسلامی و غیر اسلامی نیز مورد یورش این ویروس مرگبار قرار گرفته اند و با اندکی تأخیر یکی پس از دیگری میزبان کرونا شدند. همان ویروسی که در ابتدا می گفتند نترسید چیزی نیست، مثل یک سرماخوردگی ساده است، کمی خطرناکتر!

راستی این چه حکایتی است! چرا اروپا و آمریکا با آن نظام ادعایی پیشرفته بهداشتی و ایمنی، با آن جاده های تمیز و آن بیمارستان‌های مدرن، تکنولوژی پیشرفته، نظام های کنترلی و پیشگیری و ... در مقابل این ویروسی که با اطلاع به میان آنان آمد، ناتوان و فلج شده اند. چرا آسیا در مقابل این ویروس این چنین به زانو در آمده است و پس از مدتی پنهانکاری، راهی جز «در خانه ماندن» را به مردم پیشنهاد نکردند؟ 

کرونا اگر هر زیانی داشته باشد که دارد، زنگ هشدار بسیار قوی و بزرگی است تا انسان معاصر بداند این ویروس، فقیر و غنی نمی شناسد، دولتمرد و رعیت، مذهبی و غیر مذهبی، بالا شهری و پایین شهری، زندانی و غیر زندانی، اروپایی، آمریکایی، آفریقایی و آسیایی نمی شناسد.

مدیریت حاکم بر کشورها باید به جای بهره برداری از کرونا برای توجیه ناکارآمدی مدیریتی خود، شجاعانه به ضعف ها و غفلت‌های خود اقرار کند و با شکستن زنجیره انحصار، استکبار، بی عدالتی، تبختر و تفرعن خود، به حل مشکلات مردم جهان همت گمارد و باور کند که حصر و تحریم اقتصادی و سیاسی برای بشریت از کرونا خطرناک تراست. 

انسان معاصر چه بر مسند حکمرانی باشد و چه شهروند و چه روستایی باید بداند که وجودش در این جهان برای آبادکردن و انسان شدن است و اگر از این میسر به خطا رفت و آزادگی و انسانیت را فراموش کرد، یک ویروس می تواند ابهّت و استکبار ادعایی او را در یک چشم به هم زدن فرو ریزد و در هم بشکند.

این رسم روزگار است و سنت الهی که فرعونیت و استکبار حاکمانی امثال ترامپ با ویروسی ناچیز شکسته می شود و دیر یا زود چنین حکایتی را برای عبرت، جهانیان شاهد خواهند بود.

نظام جهانی باید بر مدار عدالت و آزادگی انسان اداره شود و هر کشوی در هر کجای جهان باید حرمت آزادی و آزادگی انسان  را پاس بدارد و از خودرأیی و استبداد دور شود و الا دیر یا زود از اریکه قدرت دور خواهد شد.

تحریم های ظالمانه و حصارهای بی رحمانه که دراین سالها بر ملتها بویژه بر ملت ایران روا داشتند باید شکسته شود.

مگر یک ملت را می توان هر روز با حصر و تحریم مجازات کرد؟ مگر دموکراسی تا این حد دچار فقر محتوایی شده است که توجیه گر هر ستم و ظلمی باشد؟

آری کرونا بلایی مرگبار است که گریبان حاکمان مستکبر را هم گرفت، ویروس خطرناکی که تنها راه مقابله با آن در بعد حکمرانی، دور کردن خوی استکباری، بازگشت به انسانیت، کرامت انسانی و پاس داشتن آزادگی و حرمت همه انسانهاست و در بعد اجتماعی فراهم آوردن امکانات بهداشتی و پزشکی عادلانه و پذیرش علم و دانایی در همه سطوح جامعه است.

با تدابیر و اقدامات بهداشتی بکار گرفته شده امید است در ماه های آینده جهان بر بیماری کرونا غلبه پیدا کند و آنگونه که سازمان بهداشت جهانی ارزیابی کرده زنجیره این ویروس مرگبار با رعایت بهداشت فردی و عمومی، خود مراقبتی و دیگر مراقبتی، ماندنِ فراگیر در منزل و تلاش و همت دانشمندان، پزشکان و پرستاران فداکار، سرانجام شکسته شود و جهان شاهد شکست ویروس کرونا باشد.

عذرخواهی پلیس چین از توبیخ پزشک فداکار چینی و نادیده گرفتن عمدی یا سهوی هشدارهای وی، آنهم پس از مرگ مظلومانه‌اش، بهترین گواه این مطلب است که بشریت بیشتر تاوان خوی استکباری، پنهان‌کاری و نادانی حاکمان را می پردازد. امید که حداقل درس عبرتی باشد برای ترامپ و حاکمان امثال او. 

یقیناً با علم پزشکی و رعایت اصول بهداشتی و همت پزشکان و پرستاران فداکار در جهان کرونا را باید نابود کرد، اما آنچه باید قبل از شکست کرونا مد نظر آزادگان و مردم کشورهای جهان باشد، لزوم شکسته شدن استکبار، تکبر، خودبزرگ بینی و تفرعون برخی حاکمان جهان است. مشخصاً ترامپ و هر حاکم مستبد دیگری دیر یا زود خواهد فهمید که جهان را تقدیر و تدبیر دیگری است و سَيَعْلَمُ الَّذينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ.

*روزنامه نگار و تحلیل گر مسائل سیاسی - عضو شورای سردبیری ایصال

انتهای پیام/*
 


کد مطلب: 8366

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/article/8366/امسال-سال-درهم-شکستن-کرونا-استکبار-امثال-ترامپ

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir