plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۳
کد مطلب : ۶۷۸۰
نتیجۀ بی تدبیری و غفلت مقامات عراقی

خوشه چینی ایالات متحده آمریکا از تداوم بحران در عراق

احمد امینی*
ملت رنجور عراق همچنان گرفتار گردابی از مشکلات است، اما به لطف دعواهای حزبی و گروهی و به کمک دسیسه های آمریکا و انگلیس  نه تنها از این گرداب رهایی پیدا نمی کند، بلکه هرروز در این گرداب بیشتر فرور می رود. سیاست «تفرقه انداز و حکومت کن» همچنان در خاورمیانه و به خصوص در عراق توسط آمریکا و انگلیس کاربرد دارد و البته سهم روسیه هم بر اساس میزان سکوت و همراهی اش، کاملا محفوظ است.
خوشه چینی ایالات متحده آمریکا از تداوم بحران در عراق
ایصال نیوز - باز هم در آستانه سال نو میلادی، مهمترین خبر جهان «بحران خاورمیانه» است. باز هم خبر درگیری آمریکا با عراق، در صدر اخبار جهان قرار گرفت.

این روزها البته مصادف با سالگرد اعدام دیکتاتور عراق «صدام حسین» است، امروز روزی است که امریکا برای چندمین بار ماهیت واقعی خود را به مردم عراق و منطقه نشان داد.

آمریکا نشان داد که صرفا دلسوز آنها نبوده و نیست بلکه منطقه نفت خیز خاورمیانه و منافع سرشار آن هدف اصلی آمریکاست و بقای حکومت های خودکامه در این منطقه یا سرنگون شدن آنها از نظر آمریکا به چگونگی تأمین شدن منافع آمریکا بستگی دارد و بس.

وقایع سالهای دور نشان داد که وقتی منافع سرشار آمریکا و انگلیس از طلای سیاه در خلیج فارس به خطر افتاد، براحتی صدام را سرنگون، دستگیر و اعدام کردند.

آمریکا برای مردم عراق نه دموکراسی به ارمغان آورد، نه رفاه و نه آزادی!

آمریکا و انگلیس در این سالها مردم عراق را اسیر بازی های سیاسی و رقابتهای ساختگی کردند و هر روز داعش خودساخته را بلای جان این مردم مظلوم نمودند، اما عجیب است که میدان های نفتی عراق هیچ آسیبی که ندید هیچ، بلکه بر رونق صادرات عراق نیز افزوده شد.

واقعا عجیب نیست که از میان این همه انفجار، حمله داعش، ترور و نا امنی در عراق و استقرار هزاران نظامی آمریکایی و انگلیسی، این تنها مراکز نفتی عراق است که نه آسیب دیده است و نه متوقف شده است؟!

ملت رنجور عراق همچنان گرفتار گردابی از مشکلات است، اما به لطف دعواهای حزبی و گروهی و به کمک دسیسه های آمریکا و انگلیس نه تنها از این گرداب رهایی پیدا نمی کند، بلکه هر روز در این گرداب بیشتر فرور می رود. 

سیاست «تفرقه انداز و حکومت کن» همچنان در خاورمیانه و به خصوص در عراق توسط آمریکا و انگلیس کاربرد دارد و البته سهم روسیه هم بر اساس میزان سکوت و همراهی اش، کاملا محفوظ است!

حمله 8 دیماه جنگنده های اف 16 آمریکایی به مقر گردانهای حزب الله شاخه اصلی حشدالشعبی عراق همزمان با سالروز اعدام صدام حسین، بسیار قابل تامل است.

اگرچه شاید این همزمانی واقعا تصادفی باشد، اما یک حقیقت را آشکار می کند و آن اینکه متاسفانه همچنان عراق، مردان دلسوز فارغ از رقابت های سیاسی در صحنه سیاست ندارد و این خلاء قدرت، زمین بازی را از سوریه به عراق کشانده است.

مردان میدان سیاست در عراق به خاطر درگیری و اشتغال به بازیهای حزبی و سیاسی از اصل حفظ امنیت عراق و مردمش دور مانده اند و این حقیقتِ تأسف بار و دردناکی است.

پس از این سالهای پر درد و رنج برای مردم عراق، بار دیگر عراق شاهد حملاتِ میهمان علیه میزبانِ مظلوم است! بار دیگر سرزمینی از مسلمین صحنه پرواز جنگنده های آمریکایی و بمباران مقر فرزندان عراق است. در حالی که بمباران فکری مردم عراق بخاطر وجود تفرقه میان مسئولان آن سومین ماه خود را پشت سر می گذارد. سه ماه است آتش تفرقه توسط برخی مقامات عراقی و با دسیسه آمریکا، انگلیس و البته اسرائیل، روح و جسم جوانان عراقی را سخت سوزانده و آزرده است.

تبلیغات مسموم علیه ایران، کشتار تظاهر کنندگان مظلوم در کف خیابان ها از کربلا تا بغداد، بازداشت و ترور افراد موثر در اعتراضات و شکستن حرمت ارتش عراق با برکناری ناگهانی و تحقیر آمیز ژنرال الساعدی فرمانده محبوب و بزرگ عراق به اتهام جاسوسی و سپس حمله به نیروهای مسلح عراق در کف خیابان همه و همه آتش تهیۀ جنگی بود که اکنون با حمله به مقر سازمان بسیج مردمی عراق توسط آمریکا به اوج خود رسید.

نتیجۀ چنین از هم گسیختگی و بهم ریختگی در عراق و غفلت مسئولان ارشد و سیاستمداران بی تدبیر، غارت منافع بیشتر عراق و منطقه توسط آمریکا، انگلیس و روسیه بوده و خواهد بود.

می گویند شیطان در حالی که چندین افسار در دست داشت از راهی می گذشت شخصی که خود را رند و با صلابت می پنداشت جلوی شیطان را گرفت و پرسید به کجا میروی و علت این افسارها که در دست داری چیست؟ شیطان او را گفت: در پی فریب مردمان هستم و برای گمراهی هر شخص افساری خاص دارم و هر کس را به طریقی فریب می دهم.
آن شخص گفت: خدا را شکر که برای فریب من با این همه زهد و تقوایی که دارم، هیچ افساری نداری. شیطان لبخندی زد و او را گفت: تو نیازی به افسار نداری، تو خودت بدون افسار در راه ما هستی و بر مرام ما!

حقیقت تلخ این است که بسیاری از حکام منطقه با همه اقتدار و بلوف هایی که می زنند، عملا در راستای منافع آمریکا دانسته یا نادانسته حرکت می کنند.

پادزهر سیاست‌های غارتگرانه آمریکا و انگلیس در منطقه آرامش است. امنیت و آرامش  و دوستی و برادری در منطقه برای آمریکا و انگلیس سمّ مهلک است، اما افسوس که چه در یمن چه در سوریه و چه در عراق سایستمداران برخلاف امنیت ملی خود با ترویج اختلاف و تفرقه و محروم نگه داشتن مردم خود دقیقا در راستای منافع آمریکا حرکت می کنند.

وقت آن است که باور کنیم نه آمریکا، نه انگلیس و نه روسیه هیچکدام به فکر مردم منطقه نیستند، باور کنیم آنان به غارت هرچه بیشتر منافع منطقه چشم دوخته اند.

باور کنیم دشمنان بیدار از غفلت و خواب عمیق برخی حکام منطقه، میدان بازی کثیف خود را از سوریه به یمن، از یمن به عراق و اگر بتوانند به خلیج فارس می کشانند تا غارت منافع سرشار منطقه را تضمین کنند.

باور کنیم کشورهای منطقه به سیاستمداران مستقل، آگاه و مدبر بسیار محتاج است و البته حال و روز عراق بسیار درس آموز و عبرت آموز است. فاعتبروا یا اولی الابصار.

*روزنامه نگار و تحلیلگر مسائل سیاسی

انتهای پیام/*
۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما