plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۹
کد مطلب : ۶۳۸۱

بحران شناسی و برنامه «فوتبال برتر» صدا و سیما

احمد امینی*
به رغم جای خالی فردوسی پور در برنامه دیشب (فوتبال برتر)، اما گویی تفکر فردوسی پور، تأثیر خود را گذاشت و تا اندازه ای اقناع افکار عمومی را در پی داشت. می شود از چنین هنرمندی هایی در حل مسائل اجتماعی و بحران های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بهرۀ بیشتر برد.
بحران شناسی و برنامه «فوتبال برتر» صدا و سیما
ایصال نیوز - دوشنبه شب 18 آذرماه، برنامه فوتبال برتر در شبکه سه با اجرای آقای میثاقی بصورت زنده پخش شد. مجری برنامه در ابتدا با تذکر اینکه موضوع این برنامه بررسی مسائل تیم ملی بوده است اما به دلیل فوریت مسائل باشگاه استقلال، موضوع برنامه تغییر داده شد، برنامه خود را با حضور سه کارشناس و بازیکن سابق استقلال روی آنتن برد.

چندین ساعت قبل از آن در روز دوشنبه، با توجه به فسخ یک طرفه قرارداد استراماچونی و ترک ایران در اعتراض به مدیریت باشگاه استقلال، علی رغم نتایج بسیار خوب بازیکنان استقلال در هفته های اخیر، شرایط برای بازیکنان و هواداران تیم استقلال بسیار بحرانی شده بود.

مدیرعامل باشگاه نیز همانند تعداد محدودی از مدیران کشور علی رغم نارضایتی عمومی از عملکرد وی، حاضر به ترک صندلی خود نبود. تجمع هواداران در برابر باشگاه و شعارهای تند علیه مدیریت باشگاه و چرایی ترک کشور توسط سرمربی خوب استقلال تا ظهر روز دوشنبه نیز برای استعفای مدیرعامل باشگاه کارساز نشد.

به رغم جای خالی فردوسی پور در برنامه دیشب، اما گویی تفکر فردوسی پور، علی رغم خواست برخی مدیران سیما تأثیر خود را گذاشت. دیشب در برنامه فوتبال برتر تیغ سانسور برداشته شده بود و بینندگان گویی شاهد برنامه صندلی داغ و برنامه نود بودند. بازیکنان سابق تیم استقلال آنچنان بدون هراس و لکنت زبان علیه مدیریت ورزش و هیئت مدیره استقلال سخن گفتند که گویی آزادی مطلق در صدا و سیما حاکم شده است.

مجری برنامه هم در جای جای صحنه ها واقعا خودش بود و ادا در نمی آورد!

به رغم برخی انتقادات صائب که ممکن است صاحب نظران بر برنامه ورزشی دیشب وارد کنند، اما آنچه دیشب این برنامه را پر مخاطب قرارداد سه ویژگی مهم بود:

1- برنامه دیشب به لحظه و در زمان مناسب خودش بود.

2- برنامه سازان با رصد جامعه ورزشی و خصوصاً طرفداران استقلال، خواسته های آنان را بدون سانسور و بدون اعمال نظر پخش کردند.

3- انعکاس به موقع خواست این بخش از جامعه با شفافیت و بدون مهندسی خاص، ضمن تسلیم کردن مدیریت ضعیف باشگاه (اعلام استعفای فتحی مدیرعامل باشگاه روی آنتن برنامه)، و پاسخ مناسب و در لحظه به مخاطبان، فشار و استرس جامعه ورزش را تخلیه نمود و از انفجار آن جلوگیری کرد.

ای کاش مدیران رسانه ای و امنیت اجتماعی کشور و به ویژه صدا و سیما برای حل دیگر معضلات جامعه به دور از گرایش ها و تنگ نظری های ویرانگر به نظرات دلسوزان و کارشناسان وقعی نهند و در برخورد با بحرانهایی مانند حوادث آبانماه 98 «به موقع» و «در لحظه» و بدون سانسور بحران ها را شناسایی، ارزیابی و مهار کنند. جلوگیری از ریخته شدن خون هر جوان در هر حادثه و بحران امکانپذیر است، اگر به موقع و در لحظه و البته درست تصمیم گیری شود.

معضلات محدود امّا اعتمادزدا چون بیکاری، فقر، فساد مدیریتی، ناکارآمدی و اتهام زنی به زمین و زمان، بحران هایی را پدید می آورد که تنگ نظری ها و داوری های جناحی هرگز نتوانسته و نمی تواند تبعات مخرب آن را مهار کند.

بزرگان علم مدیریت آموخته اند که مدیریت بحران هرگز به معنی سرکوب و سانسور نیست. مدیریت قبل از بحران یعنی پیشگیری و حل مشکل و معضل. اگر قادر به حل آن نبودیم صادقانه اعلام کنیم، استعفا دهیم، همدلی و همراهی کنیم و البته توجیه و پنهان کاری نکنیم!

مدیریت بحران یعنی اگر در هر صورت، به دلیل خودخواهی و ناکارآمدیِ مدیریتی، و یا هر دلیل دیگر، مشکل و معضل حل نشد و با انباشت آن، به بحران تبدیل شد، باید با اقدامات سنجیده و به موقع به مهار بحران پرداخت. شوربختانه، سوء مدیریت ما این است که در بسیاری مواقع در همان اول کار نظرات کارشناسان را مد نظر قرار نمی دهیم و با ندانم کاری دهها بحران به بحران اولیه می افزاییم!

مدیریت بحران یعنی اگر بحران با مدیریت سازنده مهار نشد و طغیان کرد و آرامش جامعه را به هم ریخت، مسئولیت آنرا شجاعانه بپذیریم و با به خدمت گرفتن ابزارهای کارآمد و بروز شدۀ مدیریتِ پس از بحران، به ترمیم آسیب های وارده به اجتماع اقدام کنیم. بعنوان یک مسئول دارای وجدان به میان مردم بیاییم. بگذاریم فریاد و خشم فروخفته خود را بدون لکنت بگویند، از ارائه آمار خسارت های پس از بحران به لطایف الحیل طفره نرویم، صادقانه دلجویی کنیم. یا خود استعفا دهیم یا مدیران ناکارآمد را که قبل از بحران باید برکنار می کردیم، حداقل پس از وقوع بحران، برکنار و توبیخ کنیم! 

دیدیم که تمهید شورای عالی امنیت ملّی و تشخیص مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت تفکیک میان معترضان و اغتشاشگران و دستور ایشان برای دلجویی از آسیب دیدگان و سرکشی به خانواده های جان باختگان و مدارای با مردم چگونه در تلطیف فضا و تقویت «مای جمعی» ایرانیان موثر واقع شد. می شود در تمامی سطوح مدیریتی کشور چنین منش و روشی را در پیش گرفت و روحیۀ همبستگی ملی را بیش از پیش تقویت کرد. 

پیامبر اسلام (ص) قریب به این مضمون فرموده اند: «اگر فقر از دری آمد، ایمان از در دیگر فرار خواهد کرد.» و باز فرمود «بر امّتم بیشتر از فقر از سوء تدبیر می ترسم» یعنی اگر فقر ویرانگر است، سوء تدبیر (مدیریت ناکارآمد) ویران کننده تر است و فقر فقط فقر مالی نیست، فقر مدیریتی، فقر فرهنگی، فقر دانش و تخصص و فقر تصمیم سازی و تصمیم گیری به موقع و در لحظه هم می‌تواند شاهد این کلام باشد.

خلاصۀ کلام اینکه: اگر در لحظه و درست و صادقانه بسیاری از معضلات را مانند برنامه دیشب فوتبال برتر رصد کنیم قطعا بر آن مشکلات غلبه خواهیم کرد و بهانه دست بیگانگان نخواهیم داد. هنوز هم دیر نشده است، می شود با منع برگزاری برنامه های جهت دار تخریبی، آرامش جامعه را بر هم نزد و در راستای آشتی ملّی، اعتمادسازی و امید آفرینی گام های موثر برداشت. 

*روزنامه نگار

انتهای پیام/*         
۹
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما