plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۳
کد مطلب : ۲۵۷۶

نهاد شورایاری؛ اهداف و چالش ها

ثبت نام نامزدها برای کاندیداتوری و حضور در انتخابات شورایاری های تهران از دیروز آغاز و انتخابات آن نیز اواخر تیرماه یا اوایل مرداد امسال برگزار خواهد شد. بدین ترتیب باید شاهد حال و هوا و فضای انتخاباتی در محله های مختلف و پویایی و تکاپوی بیش از پیش شهر باشیم.
نهاد شورایاری؛ اهداف و چالش ها
تاریخچه انتخابات شورایاری تهران:

شورایاری ها در سال 1378 طی طرحی که به تصویب شورای شهر دوره اول رسیده پا به عرصه عمومی مدیریت شهری در شهر تهران گذاشت و در اواخر سال 1379 اولین انتخابات شورایاری در محله جوانمرد قصاب ( منطقه 20) و پس از در محله حکیمیه( منطقه 4) برگزار شد و نهایتا در فاز نخست طرح در 10 محله تهران به صورت پایلوت اجرا شد.پس از آن به ترتیب در سال های 84-87 و93 دوره های دوم و سوم و چهارم انتخابات شورایاری ها در تهران برگزار شد. دوره پنجم انتخابات به دلیل اختلاف‌نظرهای وزارت كشور با شورای اسلامی شهر تهران در موعد مقرر و قانونی برگزار نشد تا اینکه در مهرماه 97 شخص وزیر كشور دستور صدور مجوز انتخابات را صادر كرد و قرار شد با پیگیری شورای شهر، انتخابات در ماه‌های پایانی 97 برگزار شود؛ اما اعضای شورای شهر بارها در گفت‌وگو با رسانه‌های مختلف از وجود ابهام در این باره صحبت كرده و تعیین تكلیف آن را به آینده موكول كردند. پس از کش و قوس های فراوان اواخر تیر یا اوایل مرداد به عنوان زمان برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری های تهران تعیین شدد.

شورایاری فرایندی است قانونی و مورد پذیرش و اجماع مدیریت شهری در جهت کاهش تصدی گری ، برون سپاری ، گسترش و نهادینه کردن مشارکت آگاهانه و اثر بخش مردمی و تحولی ساختاری است در جهت تحقق رویکرد محله محوری و گامی ارزنده برای فراهم کردن شرایط لازم برای تغییر رویکرد شهرداری از سازمانی خدماتی به نهادی اجتماعی.

در واقع شورایاران بعنوان بازوان اعضای شورای شهر و بانک اطلاعاتی محله، در انجام وظایف نظارتی و نیازسنجی و امکان سنجی محلات و مناطق اقدام می کنند.

شورایاری و اهداف آن:

شورایاری ها که در اصل هفتم قانون اساسی از آن بعنوان جزئی از شوراهای اسلامی ذکر شده، منتخبان مردم برای اداره بهتر محلات شهر هستند که به صورت افتخاری فعالیت می کنند. شورایاری ها به مثابه شوراهای کوچک محلی و پل ارتباطی شهرداری با مردم؛ نهادی مردمی، داوطلبانه، غیرانتفاعی و غیر سیاسی اند.

هدف ازتشكيل شوراياري‌ها به عنوان یکی از مصادیق دموکراسی؛ بهره‌گيري از انديشه، تخصص و تجربه شهروندان در اداره امور شهري، جلب مشاركت معتمدين و ساكنين محله‌ها، برقراري ارتباط بين ساكنين محله‌ها با شوراي شهر، شهرداري تهران و ساير دستگاه‌هاي اجرايي، گسترش نظارت شهروندان در امور مختلف، واگذاري امور محله‌ها به خود مردم و نهادينه كردن فرهنگ مشاركت شهروندان است.

تشکیل شورایاری و مشارکت مردم در اداره امور محله :

جلب مشارکت واقعی مردم برای اداره امور جامعه یکی از ارکان مهم در سلامت تصمیم گیری هستند و با این ترتیب تعداد و عمق خطاهای احتمالی کاهش می یابد.

شورایاری ساز و کاری منطقی و قانونی برای جلب مشارکت آحاد مردم در نظام تصمیم گیری در مدیریت شهری تهران است. اصل مشورت و مشارکت دهی مردم در تعیین سرنوشت خود در قالب شورایاری به عنوان یک انجمن محلی تحقق عینی تری دارد.

شورایاران به عنوان نمایندگان مستقیم مردم و ساکنان در محله شناخت صحیح و کافی از مشکلات و نیاز های اساسی شهروندان دارندو این نکته مهمی در مناسبات شهری است.

مشکلات و چالش های شورایاری ها:

قوانین عادی در خصوص شوراها به طور اعم، ناکارامدی های زیادی دارد و نیاز جدی به بازنگری قوانین عادی برای تحقق اصول ششم، هفتم و صدم قانون اساسی وجود دارد.

عمده مشکلاتی که امروز نهاد شورا بویژه شورایاری ها در سطح جامعه با آن روبرو هستند بواسطه نبود قوانین عادی مورد نیاز با پشتوانه فکری، اجتماعی و سیاسی لازم است.

بهره گیری اندک اعضای شورای شهر در فرآیند انجام وظیفه نظارتی ،از نظرات اعضای شورایاری های محلات باعث انفعال و عدم کارایی شورایاران شده است.

در پایان باید گفت: شورایاران برای فعالیت های موفقیت آمیز احتیاج به حمایت بیشتر از سوی مسئولین و مردم و همکاری مستمر میان اعضای شورایاری دارند.

از آنجا که انجمن های شورایاری و نهادهای اجتماعی از این قبیل،نقش موثری در زندگی شهری برعهده دارند و باعث می شوند جامعه شکلی پویا به خود گرفته و در مسیر توسعه و پیشرفت در ابعاد مختلف قرار گیرد باید در صدد تقویت آنها برآییم.

شهرنوشت

انتهای پیام/*
۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما