plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸
کد مطلب : ۱۲۸۶۴

تفکر ترامپ چهار سال دیگر در آمریکا حاکم خواهد بود

احمد امینی*
رئیس جمهور آمریکا بسیاری از ساختارها و معادلات سیاسی رایج در آمریکا و جهان را چنان تغییر داده است که حداقل برای چهار سال دیگر همچنان تفکر عملگرای آمیخته با رفتارهای پوپولیستی، حاکم بر کاخ سفید خواهد ماند.
تفکر ترامپ چهار سال دیگر در آمریکا حاکم خواهد بود
اگر چه در گذشته در تحلیل رویدادهای جهانی، مدت زمان چهار سال و حتی یک دهه را زمان گذرا و اندک ارزیابی می کردند، اما در دنیای امروز به لطف پیشرفت فناوری های مدرن و سرعت تحول خواهی انسانِ امروز، چهارسال و حتی یک سال هم می تواند تحول شگرف، تاثیرگذار و ماندگار در جامعه ای با مقیاس محلی، ملی و جهانی داشته باشد.

چهار سال پیش زمانی که لابی  های سیاست و قدرتِ پنهان در آمریکا تصمیم گرفتند دونالد ترامپ را به‌عنوان یک سرمایه دار فاقد سابقه سیاسی و حزبی قابل ذکر به کاخ سفید بیاورند، کمتر کسی باور می کرد پای ترامپ به کاخ سفید برسد، ولی جهانیان به چشم خود دیدند که برخلاف نظرسنجی ها، ترامپ حاکم کاخ سفید شد و لبخند رضایت را بر لب لابی صهیونیستی و قدرت پنهان نشاند.

ترامپ در مدت چهار سال گذشته با شعار «اول آمریکا» شعارهای پوپولیستی را در عمل پیاده سازی کرد و علی رغم حملات مکرر لفظی به رسانه های خبری، با بیشترین حضور رسانه ای در فضای حقیقی و مجازی، توانست ساختارها و معادلات رایج سیاسی حاکمان جهان را تغییر دهد.

ترامپ با تفکر سرمایه داری، بازی های سیاسی رایج را بهم ریخت و برای رسیدن به اهداف اقتصادی سرمایه داران آمریکایی «در لحظه» با هر سازی رقصید و «در لحظه» با حضور رسانه ای و توئیت ها، افکار عمومی را به نفع خود و لابی صهیونیستی تحت تاثیر قرار داد.

به واقع  تفکر ترامپیسم حاکم در چهارسال گذشته در آمریکا مبتنی بر برتری قدرت اقتصادی و سرمایه داری بود که حتی بحران ویرانگر کرونا در 10 ماه گذشته نیز نتوانست آنرا درهم بشکند.

تفکر ترامپیسم اکنون ساختار سیاسی آمریکا را شکل داده است و به مدد لابی صهیونیست های سرمایه دار آمریکایی، تیم دونالد ترامپ از شعار «اول آمریکا» در چهار سال اول دوره ریاست جمهوری، به شعار « آمریکا را برتر نگه داریم» در تبلیغات انتخاباتی امسال رساند.

در حقیقت تفکر ترامپیسم ادامه همان تفکر خودخواهانه و یکجانبه گرایانه آمریکایی است اما در لباس نوین که حل مناقشات جهانی را با هدف منافع بیشتر برای خود، با سرعت در دستور کار قرار داده است و حتی ماندن یا نماندن در نهادها و معاهده های بین المللی و مباحثی همچون حقوق بشر و دموکراسی را بر اساس همین هدف دنبال می کند.

نمونه بارز سیاستِ ترامپیسمِ منفعت طلب در این مدت، خروج آمریکا از برجام و انعقاد توافق صلح چندین کشور عربی با اسرائیل بود. 

اگر چه ترامپ می دانست که سیاستهای منفعت طلبانه او در سطح بین المللی با مخالفت دوستان اروپایی و غیر اروپایی او روبرو خواهد شد، اما اندیشه ترامپ، برتری جویی سرمایه داری آمریکایی بود و همین اندیشه طرفداران زیادی در آمریکا داشته و دارد. 

هر چند جدیدترین نظرسنجی روزنامه ایندیپندنت نشان می‌دهد که ۵۱ درصد آمریکایی‌ها معتقدند که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا، به جایگاه کشورشان در دنیا لطمه زده است، اما طرفداران سینه چاک او هم کم نیستند.

اکنون که کمتر از چهار روز به انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا باقی مانده است نتیجه آخرین نظرسنجی های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ایالت های کلیدی از اختلاف ناچیز بین دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کنونی این کشور و جو بایدن، نامزد حزب دموکرات حکایت دارد.

با این حال جو بایدن در اکثر این ایالت ها پیشتاز است هرچند چهار سال پیش نیز هیلاری کلینتون، رقیب دونالد ترامپ در انتخابات سال ۲۰۱۶ در موقعیتی کم و بیش مشابه قرار داشت، اما نتیجه انتخابات چهارسال قبل نشان داد این نظرسنجی ها همیشه با واقعیت میدانی همخوانی ندارد.

یکی از ویژگی های این دوره از انتخابات، مشارکت زودهنگام رأی دهندگان است.

پیش بینی می شود که بیش از 100 میلیون آمریکایی به دلیل شرایط کرونایی پیش از موعد و تا قبل از روز رسمی انتخابات در سه شنبه سوم نوامبر(13 آبان) رای خود را به صندوق ها بریزند.

این دوره از انتخابات آمریکا شگفتی های زیادی خواهد داشت که یکی از این شگفتی های بزرگ، همین مشارکت بی سابقه و شگفتی ساز پیش از موعد شهروندان آمریکایی در رأی گیری است.

دومین حادثه شگفتی ساز این دوره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، حضور کم سابقه نسل جوان است که رسانه های آمریکایی هم بر اساس تعداد رای دهندگان پیش از موعد، حضور جوانان را بی سابقه ارزیابی می کنند.

تا کنون بیشترین میزان مشارکت زودهنگام در این دوره در ایالت های کالیفرنیا، تگزاس و فلوریدا به ثبت رسیده است.

روند کارزار انتخاباتی و نتیجه آخرین نظرسنجی ها نشان می دهد که از این سه ایالت در دو ایالت فلوریدا و تگزاس رقابت بین دونالد ترامپ و جو بایدن برای کسب آرای الکترال فشرده و با حضور حداکثری رای دهندگان بوده است.

یکی دیگر از شگفتی سازهای این دوره انتخابات در آمریکا، رقابت همزمان نمایندگان مجلس سنا است. با توجه به اینکه قرار است سوم نوامبر  (۱۳ابان) همزمان با انتخابات ریاست جمهوری، ۳۵ کرسی از ۱۰۰ کرسی سنا آمریکا نیز به رای گذاشته شود.

از این ۳۵ کرسی، جمهوری‌خواهان باید از ۲۳ کرسی حال حاضر خود دفاع کنند و ۱۲ کرسی باقی مانده در اختیار دموکرات‌ها نیز در این انتخابات به چالش کشیده می‌شود.

سایت کوک پولیتیکال ریپورت که یک خبرنامه آنلاین غیر حزبی است، طبق نظرسنجی‌ها پیش‌بینی کرده است که حزب جو بایدن در انتخابات آینده سنا دست‌کم ۴۸ کرسی سنا را در اختیار می‌گیرد درحالیکه این رقم برای جمهوری‌خواهان ۴۵ کرسی است. وضعیت هفت کرسی باقی‌مانده نیز بسیار نزدیک ارزیابی شده است. 

در مجموع به نظر می رسد با وجود رادیکال شدن جو انتخاباتی آمریکا و احتمال بروز درگیریهای امنیتی ناشی از تبعیض، کشمکش اجتماعی و اتهام زنی متقابل رقبا، انتخابات سوم نوامبر 2020 آمریکا رکورد بیشترین مشارکت رای دهندگان را رقم خواهد زد و شگفتی های زیادی را به دنبال خواهد داشت.

احتمالاً جنجال رسانه ای کارزارهای انتخاباتی آمریکا در سوم نوامبر یا کمی بعدتر به پایان می رسد و نتیجه این انتخابات هرچه که باشد، آنچه مشخص است تفکر برتری طلبی ترامپیسم شاید این‌بار امّا با کروات دموکراتیک حداقل چهار سال دیگر آمریکا را اداره خواهد کرد و معادلات جهانی بیشتر از کرونا، تحت تأثیر تفکر ویروسی یکجانبه گری ترامپ خواهد ماند.

*روزنامه نگار - تحلیلگر مسائل سیاسی و عضو شورای سردبیری ایصال 

انتهای پیام/*
 
۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما