plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۲
کد مطلب : ۱۱۲۸۰

گشایش اقتصادی و شفافیت با تقویت بورس بهتر محقق می شود

احمد امینی*
بهترین و سالم ترین راه گشایش حقیقی اقتصادی، مشارکت دادن هرچه بیشتر مردم در بورس با هدف رونق تولید ملی و تحقق اقتصاد مقاومتی است.
گشایش اقتصادی و شفافیت با تقویت بورس بهتر محقق می شود
رشد و توسعه در هر کشوری، شاخصه اصلی حیات و بالندگی آن کشور است. رشد و توسعه اقتصادی در کنار رشد و توسعه فرهنگی یکی از حلقه های اساسی و شاهرگ پیشرفت هر کشور و ملتی است.

کارشناسان اقتصادی و سیاسی، کارآمدی مدیریتی هر کشور را پیش شرط اصلی رشد و توسعه می دانند که تبلور آن در تدوین «برنامه توسعه» آن کشور که معمولا پنج ساله یا ده ساله است دیده می شود.

چشم انداز برنامه های اقتصادی در ایران همیشه با نگاه رشد و توسعه تدوین شده است، اما در عمل با تاثیر پذیری از شرایط سیاسی و میزان کارآمدی مدیریتی، در عمل چندان موفق نبوده است، روند تورم، افزایش حجم نقدینگی و رواج اختلاس های کلان پیامد آشکار این عدم توفیق است.

شکی نیست که سیاست های خصمانه دشمنان و تحریم های پیدا و پنهان آمریکا و غرب، هدفی جز نا امید کردن مردم و فلج کردن چرخ های اقتصاد ایران نداشته و ندارد. 

در مقابل، تردیدی هم نیست که تکیه بر اقتصاد و تولید ملی و راهبرد اقتصاد مقاومتی، باطل السحر تحریم هاست.

تعامل با جهان، تدبیر و کارآمدی و تکیه بر کار جهادی، کلیدواژه هایی است که رهبر معظم انقلاب در موضوع اقتصاد مقاومتی، بارها و بارها بر آن تاکید داشته اند.

اکنون که حربه تحریم ظالمانه علیه ایران به اوج خود رسیده و کتمان و تحریف دستاوردهای تلاشگران عرصه اقتصاد و تولید ملی، در سایه خصومت های جناحی کمرنگ نشان داده می شود، غیرت ملی و دینی هر ایرانی اقتضا می کند برای نجات اقتصاد ایران از پیامدهای فشار حداکثری و قرار دادن آن در ریل رشد و توسعه، به جای پاشیدن بذر ناامیدی، با همت خالصانه و مضاعف، روح امید و بالندگی را ترویج کند.

گشایش اقتصادی، گام نخستِ رسیدن به رشد و توسعه در شرایط تحریم حداکثری فعلی است و تحقق این گشایش نیازمند اعتماد مردم و صداقت و شفافیت مسئولان دارد.

گشایش اقتصادی نه با گفتار درمانی محقق می شود نه با میزگرد و سخنرانی، کارآمدی می خواهد و صداقت و کار جهادی.

به نظر نگارنده، اکنون که به دلیل فشار حداکثری دشمن، شیوع کرونا و شیوع ویروس رانت خواری و اختلاس در جای جای این کره خاکی، کار به جایی رسیده است که در اندیشه گشایش اقتصادی هستیم، بهتر است چند اقدام اساسی توسط قوای سه گانه و به فوریت در دستور کار قرار گیرد: 

- برخورد قاطع با رانت و فساد اقتصادی «دانه درشت ها» برای جلب اعتماد عمومی که خوشبختانه ریاست قوه قضائیه نیز بشدت بر آن تاکید دارند و نا امن کردن فضا برای مفسدان و سپس امنیت سرمایه گذاری سالم را در پی خواهد داشت.

- تکیه و اعتماد بر بخش خصوصی در تحقق اقتصاد مقاومتی و  ایجاد فرصت رقابت برابر در اقتصاد و توانمند سازی بخش خصوصی با دور کردن خصولتی ها از سیطره بر شریان اقتصاد کشور.

- مشارکت دادن جوانان برومند و خلاق کشور در اقتصاد و به خدمت گرفتن تجربه گرانقدر مدیریتی مدیرانِ با سابقه صرفاً در امور مشاوره ای.

- تقویت روحیه همدلی، مشارکت، همبستگی ملی و عزت ایرانی از طریق رسانه ها و بویژه رسانه ملی.

- ساده سازی فرایند کارآفرینی و سرمایه گذاری از طریق لغو قوانین و بخشنامه های دست و پاگیر. رئیس و نمایندگان محترم مجلس در این مورد، هم بعنوان قانونگذار و هم بعنوان ناظر بر اجرا وظیفه سنگینی بر دوش دارند.

به نظر می رسد قدردانی از مردم ایران و توجه به وضعیت سخت معیشتی این مردم که با عزت نفس و صبر، همچنان فرصت خدمتگزاری را از مسئولان دریغ نکرده اند، مهمترین وظیفه ای است که مسئولان بر آن واقفند و تاخیر در آن نیز جایز نیست.

گشایش اقتصادی در این شرایط، پاسخی است شایسته از طرف مسئولان به این انتظار به حق مردم .

از این منظر، گشایش اقتصادی علاوه بر اعتماد و پذیرش مردم ، شفافیت و سرعت اقدام را نیز می طلبد.

شفافیت هم بازار شایعات را کساد می کند و هم رونق و اعتماد را تقویت می کند.

شفافیت هم فرصت برابر را مهیا می کند و هم انگیزه سرمایه گذار را افزایش می دهد.

اگر قرار است در گشایش اقتصادی راهی برای رشد و توسعه اقتصادی باز شود آن راه تنها از طریق شفافیت می گذرد.

سرمایه گذاری در بورس اگر با شفافیت و فرصت برابر همراه باشد یکی از کارآمدترین گشایش های اقتصادی است که در شرایط امروز، اقتصاد ایران را از سنگلاخ تحریم به سلامت عبور خواهد داد.

کاری که دولت تدبیر و امید در سال 99 با تکیه بر تقویت بورس آغاز کرد و با اقبال مثبت سرمایه گذاران خرد و کلان هم روبرو شد، گام مهمی است که باید بهتر از گذشته ادامه یابد.

بهترین و سالم ترین راه گشایش حقیقی اقتصادی، مشارکت دادن هرچه بیشتر مردم در بورس با هدف رونق تولید ملی و تحقق اقتصاد مقاومتی است، 

 بر اساس تعریف کارشناسان، بورس یکی از بازارهایی است که در آن خریداران و فروشندگان معاملات خود را به طور مستقیم یا از طریق واسطه‌ها انجام می‌دهند و محدود به یک مکان خاص نمی‌شود و می‌توانند در قالب یک شبکه ارتباطی مانند اینترنت با شفافیت به کار خود ادامه دهند.

از ویژگی‌های یک دارایی خوب این است که قابلیت نقد شوندگی بالایی داشته باشد.

یعنی بتوان سریع آن را به پول نقد تبدیل کرد. همین ویژگی از مهمترین مزیت‌هایی است که بورس را از بازارهای دیگر جدا می‌کند و در آن خریداران و فروشندگان سهام و اوراق بهادار گرد هم می‌آیند و دارایی‌های خود را  آزادانه معامله می‌کنند.

در بورس، سرمایه گذاری های کوچک نیز می‌تواند نقش بسیار زیادی در رونق اقتصادی داشته باشد. چون با این کار منابع مالی مورد نیاز بنگاه‌های اقتصادی برای رشد و توسعه تأمین می‌شود. در نتیجه، رونق کسب و کار، اشتغال زایی و رشد و شکوفایی اقتصاد کشور را در پی خواهد داشت.

با توجه به اهداف کلان تعریف شده در بازار بورس از جمله؛ ارتقای سهم بازار سرمایه در تأمین مالی فعالیت‌های مولد اقتصادی، به‌ کارگیری مقررات و رویه‌های مؤثر برای حفظ سلامت بازار و رعایت حقوق سهامداران و تعمیق و گسترش بازار با بهره‌گیری از فناوری و فرایندهای به‌روز و کارآمد، به این نتیجه می رسیم که در شرایط فعلی، گشایش اقتصادی از طریق بورس یک از راههای قابل اطمینان و اثربخش است که با مدیریت کارآمد و تکیه بر اصل شفافیت نوید بخش رشد و توسعه خواهد بود. 

اکنون که قطره قطره جمع گشته و بورس تقویت شده است، با مدیریت تخصصی و تدبیر درست می توان حفظ سرمایه مردم در بورس را تضمین کرد و با گسترش و شفافیت این حضور مردمی در بورس، شاهد گشایش اقتصادی و رشد تولید ملی بود. باشد که بزودی در عمل شاهد شکست تحریم ها و تحریم کنندگان و عبور از سختی ها با همت و کار جهادی مدیران متخصص ایرانی باشیم. 

*روزنامه نگار و تحلیل گر 

انتهای پیام/* 
۱۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما