plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۴
کد مطلب : ۱۰۳۱۷
در آستانه نشست شورای حکام آژانس انرژی اتمی

نقش آفرینی روسیه و چین در دقیقه 90

احمد امینی*
رفتار صبورانه و متانت آمیز ایران و همکاری گسترده و بی سابقه با بازرسان آژانس بین المللی، برگ برنده و افتخار آمیز ایرانیان در عرصه بین المللی است و اکنون نوبت اکثریت اعضای شورای حکام و به ویژه روسیه و چین است که تسلیم فشارها و جوسازی ها برای صدور قطعنامه علیه ایران نشوند.
نقش آفرینی روسیه و چین در دقیقه 90
ایصال نیوز - نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از روز دوشنبه 26 خردادماه در شهر وین آغاز شد. این نشست بسیار مهم تا دیروز بصورت ویدئوکنفرانس و بصورت مجازی برگزار شد و آخرین جلسه آن امروز جمعه 30خرداد، در وین بصورت حضوری برگزار می شود.

مهمترین محور اصلی گفتگوهای شورای حکام در این نشست، بررسی جدیدترین گزارش مدیر کل آژانس درباره فعالیت هسته‌ای ایران و اجرای تعهدات برجام بود.

اگرچه در دستور کار این نشست، موضوعات متعددی قرار گرفته بود، اما همانطور که انتظار می رفت، موضوع ایران در مرکز توجه قرار گرفت و با فضاسازی گسترده آمریکا و سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان، شرایط برای إعمال فشار بر ایران مهیا شد.

آمریکا و اروپا در تلاش هستند که با متهم کردن ایران در همکاری نکردن با آژانس بین المللی انرژی اتمی، در وهله اول اگر توانستند با اجماع اعضای شورای حکام، قطعنامه ای در محکومیت ایران صادر کنند و اگر موفق نشدند، حداقل ایران را با یک بیانیه، توبیخ نمایند!

مقامات ایران بارها بر عزم جدی ایران در همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی و انجام بازرسی های منطقی و به دور از سیاسی کاری تاکید کرده اند. ایران در عمل نیز پایبندی خود را به تعهدات بین المللی ثابت کرده است و گواه آن گزارش های متعدد بازرسان آژانس در سالهای اخیر در این زمینه است.

بر اساس گزارش های رسانه ای از جمله گزارش خبرنگار وال استریت ژورنال، وجود آشفتگی در نشست مجازی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چند روز گذشته کاملا مشهود بود و گویی شیوع کرونا روند تصمیم سازی جلسات بین المللی را هم مختل کرده است!

آمریکا، عربستان و چند کشور اروپایی با استفاده از این آشفتگی، اکنون در تلاش هستند تا با زدن آخرین میخ بر اعتماد جهانی به آژانس، با صدور قطعنامه محکومیت ایران، اعتبار این سازمان بین المللی را از بین ببرند.

در این میان اگرچه به نظر می رسد تا امروز، این اقدام غیر منطقی آمریکا و اروپا، از حمایت برخی از اعضای مهم شورای حکام مانند روسیه و چین برخوردار نبوده و درباره مواضع سایر کشورهای اروپایی‌ نیز جزئیاتی مشخص نشده است، اما نقش آفرینی چین و روسیه در دقیقه 90، امروز مشخص خواهد کرد که زور سمبه آمریکا و وعده چرب عربستان چقدر کارساز است.

 مقامات جمهوری اسلامی ایران از آغاز این نشست مهم آژانس، صریحا هشدار داده اند که علی رغم ادامه همکاری کامل با آژانس، تسلیم جوسازی های آمریکا نخواهند شد، حتی اگر به هر دلیلی چین و روسیه موافق و تسلیم این جوسازی ها شوند.

در این خصوص سخنگوی وزارت خارجه موضع شفاف ایران را چنین بیان کرده است:
«سیدعباس موسوی صبح روز دوشنبه 26 خرداد،در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، در مورد نشست شورای حکام و تلاش آمریکا برای صدور قطعنامه علیه ایران، گفت: امیدواریم اینگونه نشود. این ادعاها بر اساس اطلاعات جاسوسی اسرائیل بوده است که بر اسناد قدیم استوار شده است. ما این اقدام آژانس را قابل قبول نمی‌دانیم و این موضوع را اعلام کرده‌ایم. همکاری ما با آژانس به رغم کاهش محدودیت، ادامه داشته و اگر آژانس این رویه را ادامه دهد، همکاری ما دستخوش تغییر خواهد شد.»

به هرحال، تمام قرائن و شواهد نشان می دهد که در صورت دور ماندن آژانس بین المللی انرژی اتمی از سیاسی کاری، شورای حکام نباید زیر فشار آمریکا، اسرائیل و عربستان تصمیم غیرسازنده‌ای علیه ایران بگیرد.

سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان که از امضاکنندگان برجام هستند و تاکنون هیچ اقدام عملی در راستای اجرای کامل این توافق انجام نداده و فقط دیکته های آمریکا را اجرا می کنند، اکنون پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای حکام آژانس ارائه کرده‌ و در آن خواهان توبیخ و الزام ایران به «همکاری کامل» با آژانس شده‌اند، در صورتی که این آمریکاست که دائم برطبل تحریم های ظالمانه می کوبد، این آمریکاست که همیشه در تلاش برای جاسوسی هسته ای از ایران است.

این آمریکاست که دائم در تلاش است تا اسناد محرمانه آژانس را افشا کند و اعتبار آژانس را خدشه دار کند.

این آمریکا بود که با نقض تعهد بین المللی، اردیبهشت ماه ۹۷ از توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ خارج شد. جمهوری اسلامی ایران، پس از یک سال صبر راهبردی در قبال نقض عهد آمریکا و اروپا،با مشاهده وعده های غیر عملی آنان برای گرفتن زمان، پس از یک سال صبوری از اردیبهشت ماه ۹۸، اقدام به کاهش برخی تعهدات خود از جمله سطح غنی سازی طبق توافق برجام کرد.

بر اساس اعلام صریح غریب آبادی نماینده ایران در آژانس؛ طبق گزارش اجرای پادمان در سال ۲۰۱۹ میلادی  آژانس در سال گذشته ۳۳ دسترسی تکمیلی در ایران انجام داده است، که این نتیجه اجرای داوطلبانه و موقت پروتکل الحاقی است.

به نظر نگارنده، رفتار صبورانه و متانت آمیز ایران و همکاری گسترده و بی سابقه ایران با بازرسان آژانس بین المللی، برگ برنده و افتخار آمیز ایرانیان در عرصه بین الملل است و اکنون نوبت اکثریت اعضای شورای حکام و به ویژه روسیه و چین است که تسلیم فشارها و جوسازی های بی پایه و اساس آمریکا، انگلیس،فرانسه و آلمان نشوند.

بدیهی است ایران در تصمیمات راهبردی خود حتی منتظر نقش آفرینی دقیقه 90 روسیه و چین نخواهد ماند. صبر راهبردی ایران فقط و فقط بر اساس منافع ملی ایران است و بس.

*روزنامه نگار و تحلیل گر مسائل سیاسی - عضو شورای سردبیری ایصال 

انتهای پیام/*

 
۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما